صلح و چگونگی دستیابی به آن از جمله دغدغه بشر امروزی بوده که تاکنون روشها و نظریههای مختلف و متعددی برای دستیابی به آن ارائه گردیده است که دراین میان راهکار یکی از فیلسوفان معاصر به نام کارل پوپر است که صلح را بر مبنای عقلانیت انتقادی مطرح میکند از اینرو پژوهش حاضر به بررسی شاخصه های صلح بر مبنای عقلانیت انتقادی پوپرو سپس اصول و روش های آموزش صلح بر اساس این نظریه میپردازد. برای بررسی شاخصههای صلح از روش تحلیل مضمون و برای استنباط اصول و روشها از روش تحلیل استنتاجی استفاده شده است. در این پژوهش با بررسی مبانی نظری عقلانیت انتقادی پوپر، چهار شاخصه برای صلح تحت عنوان: فروتنی، رشد معرفت، جامعه باز و دموکراسی و ابطالگرایی معرفی گردید و سپس با تکیه براین شاخصهها، هفت اصل ، احترام به عقاید دیگران، تضارب آرا، انعطافپذیری، آزادی، عدالت، تساهل و خطاپذیری و هفت روش آموزش صلح؛ پرسش و پاسخ انتقادی، گفت وگوی نقادانه، مواجه کردن متربیان باسوالات چالش برانگیز، روش حل مسئله، روش توجه به تفاوتهای فردی و فرهنگی و محترم شمردن آنها، روش مدارای مبتنی بر نقادی و روش آزمون خطا استنتاج گردید.
Asadpour S, Hasankhani Z. Analyzing the Indicators of Peace Based on Popper's Critical Rationality and Their Application in Peace Education. 3 2023; 1 (70) :5-19 URL: http://isoedmag.ir/article-1-276-fa.html
اسدپور سارا، حسن خانی زهره. واکاوی شاخصههای صلح بر مبنای عقلانیت انتقادی پوپر و کاربست آنها در آموزش صلح. 1. 1402; 1 (70) :5-19