[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 70 - ( بهار و تابستان 1402 ) ::
جلد 1 شماره 70 صفحات 19-5 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی شاخصه‌های صلح بر مبنای عقلانیت انتقادی پوپر و کاربست آن‌ها در آموزش صلح
سارا اسدپور ، زهره حسن خانی
چکیده:   (146 مشاهده)
صلح و چگونگی دستیابی به آن از جمله دغدغه بشر امروزی بوده که تاکنون روش‏ها و نظریه‏های مختلف و متعددی برای دستیابی به آن ارائه‏ گردیده است‏ که دراین میان راهکار یکی از فیلسوفان معاصر به نام کارل پوپر است که  صلح را بر مبنای عقلانیت انتقادی مطرح می­کند از این­رو پژوهش حاضر به بررسی شاخصه های صلح بر مبنای عقلانیت انتقادی پوپرو سپس اصول و روش های آموزش صلح بر اساس این نظریه می‏پردازد. برای بررسی شاخصه­های صلح از روش تحلیل مضمون و برای استنباط اصول و روش‏ها از روش تحلیل استنتاجی استفاده شده است. در این پژوهش با بررسی مبانی نظری عقلانیت انتقادی پوپر، چهار شاخصه برای صلح تحت عنوان: فروتنی، رشد معرفت، جامعه باز و دموکراسی و ابطال‏گرایی معرفی گردید و سپس با تکیه براین شاخصه­ها، هفت اصل ، احترام به عقاید دیگران، تضارب آرا، انعطاف­پذیری، آزادی، عدالت، تساهل و خطاپذیری و هفت روش آموزش صلح؛ پرسش و پاسخ انتقادی، گفت­ وگوی نقادانه، مواجه کردن متربیان باسوالات چالش برانگیز، روش حل مسئله، روش توجه به تفاوت‏های فردی و فرهنگی و محترم شمردن آن‏ها، روش مدارای مبتنی بر نقادی و روش آزمون خطا استنتاج گردید.
 
واژه‌های کلیدی: صلح، عقلانیت انتقادی، پوپر، اصول وروشهای آموزش صلح
متن کامل [PDF 1516 kb]   (77 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فلسفه تعلیم و تربیت
دریافت: 1402/6/11 | پذیرش: 1402/2/10 | انتشار: 1402/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadpour S, Hasankhani Z. Analyzing the Indicators of Peace Based on Popper's Critical Rationality and Their Application in Peace Education. 3 2023; 1 (70) :5-19
URL: http://isoedmag.ir/article-1-276-fa.html

اسدپور سارا، حسن خانی زهره. واکاوی شاخصه‌های صلح بر مبنای عقلانیت انتقادی پوپر و کاربست آن‌ها در آموزش صلح. 1. 1402; 1 (70) :5-19

URL: http://isoedmag.ir/article-1-276-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 70 - ( بهار و تابستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710