هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر امنیت روانی و سازگاری اجتماعی دانشجومعلمان دختر دانشگاه فرهنگیان مازندران میباشد. روش پژوهش حاضر پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل و جامعه ی آماری آن ،دانشجویان دختر واحدهای دانشگاه فرهنگیان استان مازندران 1200 نفرمی باشد که از بین واحد های استان،دانشگاه فرهنگیان ساری به صورت تصادفی 280 نفرانتخاب شد .پرسشنامه امنیت روانی مزلو و سلامت روان scl-25 توسط همه ی دانشجویان تکمیل گردید و از بین آنها تعداد 40 نفر که پایین ترین نمره را کسب کردند،به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه 20 نفره قرار گرفتند و مهارتهای زندگی طی 12 جلسه به گروه آزمایش ،آموزش داده شد و پس از 6 هفته از هر دو گروه پس آزمون گرفته شدسپس تجزیه اطلاعات با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس انجام گرفت. نتایج پژوهش حاضر بیان میدارد که آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روان و امنیت روانی دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان استان مازندران (001/0> p ; 35, 2:,df 349/165 = F) مؤثر بوده و اندازه اثر گروه 904/0 بدست آمده است. سطح اولیه سلامت روان و نیز سطح اولیه امنیت روانی به ترتیب با اندازه اثر 438/0 و 587/0 مؤثر بوده است. در نتیجه آموزش مهارتهای زندگی بر امنیت روانی و سازگاری اجتماعی دانشجومعلمان دختر دانشگاه فرهنگیان مازندران موثر واقع شده است.
Bagheri Dadokolai M, Enayati Shabkolai M, Enayati Shabkolai M. The effectiveness of life skills training on psychological security and social adjustment of female student teachers at Farhangian University of Mazandaran. 3 2022; 2 (69) :19-28 URL: http://isoedmag.ir/article-1-252-fa.html
باقری دادوکلایی محمد، عنایتی شبکلایی مریم، عنایتی شبکلایی مائده. اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر امنیت روانی و سازگاری اجتماعی دانشجومعلمان دختر دانشگاه فرهنگیان مازندران. 1. 1401; 2 (69) :19-28