پژوهش کنونی با هدف شناسایی مؤلّفهها و پیش شرط های لازم برای توسعۀ حرفه ای مدیران مدارس انجام شد. و با روش تحلیل اسنادی ابتدا پیشنههای نظری و پژوهشی مرتبط با توسعۀ حرفهای مدیران مدارس بررسی شد و پس از آن پژوهشهای خارجی از سالهای 2013- 2020 و پژوهشهای داخلی از سالهای 1394 الی 1400 با توجه به محتوای پژوهش به طور دقیق بررسی و مرتبطترین پژوهشها انتخاب شدند. یافتههای 24 پژوهش خارجی و 25 پژوهش داخلی تحلیل شد. پس از تحلیل توصیفی و تفسیری نتایج پژوهشها، شاخصهای توسعۀ حرفهای در 5 بخش علمی، مهارتی، سازمانی، شخصی و فرهنگی- اجتماعی ارائه شد. با توجه به یافتههای به دست آمده در اکثر پژوهشها، وضعیت موجود توسعۀ حرفهای بررسی شده است و با رویکرد آیندهپژوهانه به مسائل مرتبط توجه نشده است.
Nazari R, Abbasian H, Arasteh H, Abdolahi B, Hosseini Moghadam M. Analyzing the process of professional development of primary school principals with a futuristic perspective. 3 2022; 2 (69) :29-53 URL: http://isoedmag.ir/article-1-248-fa.html