مقالهحاضر با هدف شناسایی راهبردهای اجرای اثربخش تغییرات برنامه درسی در گستره فرهنگی هرمزگان، بعنوان یک زیستبوم متمایز از استانهای دیگر کشور، با استفاده از رویکرد کیفی و روش مطالعه بومشناختی تنظیم شده است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. مشارکتکنندگان بالقوه پژوهش کلیه عوامل اجرایی آموزش و پرورش دوره اول متوسطه استان هرمزگان (شامل مدیران ستادی، کارشناسان اداری، مدیران و معاونان مدارس) بودند که از بین آنها پانزده نفر به روش نمونهگیری هدفمند با منطق اشباع نظری اطلاعات، انتخاب شدند. تحلیل اطلاعات حاصل از مصاحبه از طریق روش کدگذاری سه مرحلهای با رویکرد اشتراس و کوربین و با استفاده از نرم افزار maxqda10 انجام شد نتایج به دست آمده نشان داد انتظار در منطقه هرمزگان آن است که بهنگام اجرای تغییرات برنامه درسی، «کل مدرسه نو شود». این نوشدگی از مقولاتی استخراج شد که عبارتند از: بهسازی امکانات مدارس مجری تغییر، اقناع و آماده سازی دینفعان محلی، پیوند تغییر برنامه با شرایط جامعه محلی، ایجاد فرهنگ سازمانی مرتبط با تغییر، تغییر برنامه درسی از بوم برای بوم، بهبود زندگی مجریان تغییر برنامه درسی، رفتار عادلانه با مدارس مجری تغییر برنامه درسی؛ این انتظار بیش از هر چیز یک انتظار فرهنگی ـ بومی است. در فرهنگ هرمزگان، تغییر وقتی معنا دارد که بتوان آنرا در همهجا دید. این دیدن را ما به «نوشدگی همهجانبه مدرسه» تعبیر کردهایم.
salari Z, Zainalipour H, mousapour N, samavi A. The necessity of all-round implementation of schools implementing curriculum change: an ecological analysis of the requirements for the implementation of change in Hormozgan province. 3 2022; 2 (69) :69-85 URL: http://isoedmag.ir/article-1-246-fa.html
سالاری ضیاالدین، زینلی پور حسین، موسی پور نعمت الله، سماوی عبد الوهاب. ضرورت نوشدن همه جانبه مدارس مجری تغییر برنامه درسی: تحلیلی بوم شناختی از الزامات اجرای تغییر در استان هرمزگان. 1. 1401; 2 (69) :69-85