[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 69 - ( پیاپی 69- پاییز و زمستان-1401 1401 ) ::
جلد 2 شماره 69 صفحات 85-69 برگشت به فهرست نسخه ها
ضرورت نوشدن همه‌ جانبه مدارس مجری تغییر برنامه درسی: تحلیلی بوم‎ شناختی از الزامات اجرای تغییر در استان هرمزگان
ضیاالدین سالاری ، حسین زینلی پور ، نعمت الله موسی پور ، عبد الوهاب سماوی
دانشگاه هرمزگان
چکیده:   (204 مشاهده)
مقاله حاضر با هدف شناسایی راهبردهای اجرای اثربخش تغییرات برنامه درسی در گستره فرهنگی هرمزگان، بعنوان یک زیست‌بوم متمایز از استانهای دیگر کشور، با استفاده از رویکرد کیفی و روش مطالعه بوم‎شناختی تنظیم شده است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. مشارکتکنندگان بالقوه پژوهش کلیه عوامل اجرایی آموزش و پرورش دوره اول متوسطه استان هرمزگان (شامل مدیران ستادی، کارشناسان اداری،  مدیران و معاونان مدارس) بودند که از بین آنها پانزده نفر به روش نمونهگیری هدفمند با منطق اشباع نظری اطلاعات، انتخاب شدند. تحلیل اطلاعات حاصل از مصاحبه از طریق روش کدگذاری سه مرحله‎ای با رویکرد اشتراس و کوربین و با استفاده از نرم افزار maxqda10  انجام شد نتایج به دست آمده نشان داد انتظار در منطقه هرمزگان آن است که بهنگام اجرای تغییرات برنامه درسی، «کل مدرسه نو شود». این نوشدگی از مقولاتی استخراج شد که عبارتند از:  بهسازی امکانات مدارس مجری تغییر، اقناع و آماده سازی دینفعان محلی، پیوند تغییر برنامه با شرایط جامعه محلی، ایجاد فرهنگ سازمانی مرتبط با تغییر، تغییر برنامه درسی از بوم برای بوم، بهبود زندگی مجریان تغییر برنامه درسی، رفتار عادلانه با مدارس مجری تغییر برنامه درسی؛ این انتظار بیش از هر چیز یک انتظار فرهنگی ـ بومی است. در فرهنگ هرمزگان، تغییر وقتی معنا دارد که بتوان آنرا در همه‎جا دید. این دیدن را ما به «نوشدگی همه‎جانبه مدرسه» تعبیر کرده‎ایم.
 
واژه‌های کلیدی: تغییر برنامه درسی، استان هرمزگان، مدرسه متوسطه، نو شدگی همه‎ جانبه مدرسه
متن کامل [PDF 1849 kb]   (32 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه ریزی درسی
دریافت: 1402/2/31 | پذیرش: 1401/8/10 | انتشار: 1402/9/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

salari Z, Zainalipour H, mousapour N, samavi A. The necessity of all-round implementation of schools implementing curriculum change: an ecological analysis of the requirements for the implementation of change in Hormozgan province. 3 2022; 2 (69) :69-85
URL: http://isoedmag.ir/article-1-246-fa.html

سالاری ضیاالدین، زینلی پور حسین، موسی پور نعمت الله، سماوی عبد الوهاب. ضرورت نوشدن همه‌ جانبه مدارس مجری تغییر برنامه درسی: تحلیلی بوم‎ شناختی از الزامات اجرای تغییر در استان هرمزگان. 1. 1401; 2 (69) :69-85

URL: http://isoedmag.ir/article-1-246-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 69 - ( پیاپی 69- پاییز و زمستان-1401 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645