هدف اصلی این مطالعه، بررسی نقش مربیان تربیتی بر پرورش هویت دینی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر کرمانشاه است. این مطالعه با رویکرد کمی و روش توصیفی از نوع پیمایشی و ابزار پرسشنامه ساختار یافته انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش کل دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه 2 کرمانشاه است که از 380 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده برای مطالعه انتخاب شدند. جهت تحلیل داده های پژوهش از روش های آماری مانند تحلیل عامل برای روایی سازه، آلفای کرونباخ برای پایایی ابزار سنجش، ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون فرضیات، تحلیل واریانس برای آزمون مقایسه میانگین ها و رگرسیون چندمتغیره و تحلیل ممیزی برای سنجش مدل پژوهش استفاده شد. براساس یافته های پژوهش مقدار ضریب همبستگی بین متغیر نقش مربیان آموزشی و بعد اعتقادی دین برابر 42/0، بعد مناسکی دین برابر 79/0، بعد تجربی دین برابر 23/0 و بعد پیامدی دین 35/0 است. قابل ذکر است که رابطه این دو متغیر در کل برابر 35/0 می باشد. نتایج مربوط به تحلیل ممیزی نشان می دهد که نقش مربیان آموزشی مهمترین سازه متمایزکننده بین دو گروه جوانان دارای هویت دینی قوی و ضعیف می باشد. نتایج رگرسیون چندگانه نشان می دهد که متغیر وابسته مستقیماً تحت تًأثیر متغیرهای نقش مربیان آموزشی(273/0=Beta)، سن پاسخگویان (314/0=Beta)، سابقه خدمت مربیان آموزشی (254/0=Beta)، میزان تحصیلات مربیان آموزشی (183/0=Beta) و معدل ترم دانش آموز (155/0- =Beta)، میزان تحصیلات پدر(302/0=Beta) و وضعیت تاهل(182/0- =Beta) قرار گرفت و در مجموع این متغیرها توانستند مقدار(51/0=R²) از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند.
Zarei M, Moradi A. Examine the Role of Treatment Teachers to Develop the Girl, High School Students’ Religious Identity in the Second Region in Kermanshah City in 1398-99. 3 2022; 2 (69) :105-124 URL: http://isoedmag.ir/article-1-243-fa.html
زارعی محسن، مرادی علی، سعیدی پور بهمن. بررسی نقش مربیان تربیتی بر پرورش هویت دینی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 98-99. 1. 1401; 2 (69) :105-124