[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 69 - ( پاییز و زمستان 1401 ) ::
جلد 2 شماره 69 صفحات 168-159 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه مدارس قرآنی و عادی در زمینه پرداختن به مؤلفه های تربیتی و اخلاقی
سید محمد قلمکاریان ، مریم انصاری ، سیده مهدیه امیرشاه کرمی
گروه علمی،دانشگاه پیام نور، تهران ایران
چکیده:   (544 مشاهده)
     هدف این پژوهش، مقایسه­ی مدارس قرآنی و عادی در زمینه­ی پرداختن آن­ها به مؤلفه­های تربیتی و اخلاقی بود. روش تحقیق، روش توصیفی تطبیقی است که با استفاده از روش جرج اف بردی انجام شد. این روش از چهار مرحله­ی توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه تشکیل شده است. حوزه­ی پژوهش شامل مدارس قرآنی و مدارس عادی شهر اصفهان و نمونه­گیری به صورت هدفمند، 10 مدرسه­ی قرآنی و 10 مدرسه­ی عادی انتخاب و از طریق مصاحبه مورد تحقیق قرار گرفتند. یافته­ها نشان داد که شباهت­ها و تفاوت­هایی بین مدارس قرآنی و عادی در زمینه­ی پرداختن به مؤلفه­های تربیتی و اخلاقی وجود دارد. از نظر شباهت در هر دو نوع مدرسه، دروس آموزشی که توسط آموزش و پرورش ارائه شده، روش­های تشویق مشابه برای ایجاد انگیزه در بین دانش­آموزان، برگزاری مراسم­های مذهبی و غیرمذهبی و برنامه­های صبحگاه و اجرای آن توسط دانش­آموزان، ساعت­های شروع مدرسه، برگزاری نماز جماعت، نظام­مند بودن کلاس­ها، اجرای قوانین مصوب آموزش و پرورش، برگزاری اردوهای مختلف آموزشی و تفریحی و برگزاری جلسات آموزش خانواده راهکارهای ارائه شده می­باشند. از نظر تفاوت در مدارس قرآنی ساعت حضور دانش­آموز حدود یک زنگ بیشتر، برگزاری کلاس­های فوق برنامه­ی قرآن دو روز در هفته و مشارکت اولیا در امر تربیت اخلاقی نسبت به مدارس عادی اشاره کرد. لذا می­توان نتیجه گرفت که در مدارس قرآنی نسبت به مدارس عادی، به مؤلفه­های تربیتی و اخلاقی مانند آموزش مهارت­های زندگی، ایجاد روحیه­ی همکاری و همیاری و تکوین و تثبیت شخصیت دانش­آموزان (تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس) توجه بیشتری می­شود.
واژه‌های کلیدی: مدارس قرآنی، مدارس عادی، مؤلفه‌های تربیتی، مؤلفه‌های اخلاقی، دانش‌آموزان
متن کامل [PDF 1272 kb]   (131 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: فلسفه تعلیم و تربیت
دریافت: 1402/1/9 | پذیرش: 1401/8/10 | انتشار: 1402/9/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghalamkarian S M, ansari M, amirshahkarami S M. Comparison of Quranic and normal schools in the field of dealing with educational and moral components. 3 2022; 2 (69) :159-168
URL: http://isoedmag.ir/article-1-232-fa.html

قلمکاریان سید محمد، انصاری مریم، امیرشاه کرمی سیده مهدیه. مقایسه مدارس قرآنی و عادی در زمینه پرداختن به مؤلفه های تربیتی و اخلاقی. 1. 1401; 2 (69) :159-168

URL: http://isoedmag.ir/article-1-232-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 69 - ( پاییز و زمستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710