پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی دوره های آموزشی برگزارشده برای معلمان براساس مدل کرک پاتریک انجام شده است. جامعه پژوهش، کلیه افراد شرکت کننده در دوره های آموزشی مذکور است و درنهایت، 123 نفر که در طی سال 1399-1400 در دوره ها شرکت کردهاند از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده، به عنوان نمونه انتخاب شده اند. این تحقیق از حیث نحوه گردآوری داده ها، توصیفی، از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ کارکرد، ارزشیابی است. برای گردآوری اطلاعات در سطح اول، از فرم ارزیابی سطح واکنش، در سطح دوم و سوم برای ارزشیابی یادگیری و رفتار از پرسشنامه استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از آزمون t تک نمونه ای استفاده شدهاست. یافته های تحقیق حاکی از این بود که در هر چهار سطح واکنش، یادگیری، رفتار و نتایج، اثربخشی مطلوب وجود نداشته است و اهم دلایل این امر، عدم انجام نیازسنجی برای دوره های مزکور، تسلط نداشتن اساتید دوره ها بر محتوا و روش تدریس، نداشتن توجه و معیارهای صحیح برای جذب اساتید دوره ها، نبود انگیزه در معلمان برای مشارکت موثر در دوره ها و حضور صرفا جهت دریافت گواهی و مدرک و عدم توجه به محتوای مفید و کاربردی در دوره ها است.
afraz S. Evaluating the effectiveness of electronic training courses to empower elementary school teachers in Qazvin city based on the Kirkpatrick model. 3 2022; 1 (68) :155-177 URL: http://isoedmag.ir/article-1-230-fa.html
افراز شادی. ارزشیابی اثربخشی دوره های آموزشی الکترونیکی توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی شهرستان قزوین بر اساس مدل کرک پاتریک. 1. 1401; 1 (68) :155-177