هدف پژوهش حاضر شناسایی ویژگیهای عناصر چهارگانه به منظور ارائه الگوی برنامه درسی مسئله محور در درس ریاضی دوره ابتدایی بود. مشارکتکنندگان 19 نفر بودند و نمونهگیری به صورت هدفمند صورت گرفته است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه است. الگوی برنامه درسی مسئلهمحور با استفاده از ویژگیهای عناصر و با روش تحلیل کیفی محتوا در درس ریاضی دوره ابتدایی طراحی شد. ویژگیهای شناسایی شده با روش دلفی فازی اعتباریابی و از روش آنتروپی شانون جهت پردازش دادهها استفاده گردید. براساس نتایج تحلیل، 7 مقوله اصلی شامل ویژگیهای اهداف در سه سطح شناختی، نگرشی، مهارتی، محتوا، ارزشیابی، راهبرد یاددهی-یادگیری و به تعداد 46 مقوله فرعی شناسایی شدند. در بخش دلفی فازی نیز تمامی ویژگیها با کسب مقدار فازی زدائی شده بیشتر از 7/0 تایید شدند. نتایج آنتروپی شانون مشخص کرد، ویژگیهای شروع تدریس با سوال چالشبرانگیز، ایجاد محیط مناسب آموزشی، نظارت مستمر بر کیفیت راهبردهای یادگیری و ارتباط با استعدادهای دانشآموزان بیشترین میزان توجه را به خود جلب و بالاترین رتبهها را کسب و ضریب اهمیت بیشتری نسبت به سایر ویژگیها داشتهاند.
ramazi F, aminifar E, sheivandiCholicheh K, assareh A. Identifying the characteristics of curriculum elements and problem - Oriented Curriculum model teaching in elementary school Mathematics course. 3 2022; 1 (68) :5-24 URL: http://isoedmag.ir/article-1-225-fa.html
رمضی فریدون، امینی فر الهه، شیوندی چلیچه کامران، عصاره علیرضا. شناسایی ویژگیهای عناصر برنامه درسی و ارائه الگوی مسئلهمحور در درس ریاضی دوره ابتدایی. 1. 1401; 1 (68) :5-24