[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 68 - ( پیاپی 68- بهار و تابستان-1401 1401 ) ::
جلد 1 شماره 68 صفحات 24-5 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی ویژگی‌های عناصر برنامه درسی و ارائه الگوی مسئله‌محور در درس ریاضی دوره ابتدایی
فریدون رمضی ، الهه امینی فر ، کامران شیوندی چلیچه ، علیرضا عصاره
علوم و فناوری
چکیده:   (377 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر شناسایی ویژگی‌های عناصر چهار‌گانه به منظور ارائه الگوی برنامه درسی مسئله محور در درس ریاضی دوره ابتدایی بود. مشارکت‌کنندگان 19 نفر بودند و نمونه‌گیری به صورت هدفمند صورت گرفته است. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه است. الگوی برنامه درسی مسئله‌محور با استفاده از ویژگی‌های عناصر و با روش تحلیل کیفی محتوا در درس ریاضی دوره ابتدایی طراحی شد. ویژگی‌های شناسایی شده با روش دلفی فازی اعتباریابی و از روش آنتروپی شانون جهت پردازش داده‌ها استفاده گردید. براساس نتایج تحلیل، 7 مقوله اصلی شامل ویژگی‌های اهداف در سه سطح شناختی، نگرشی، مهارتی، محتوا، ارزشیابی، راهبرد یاددهی-یادگیری و به تعداد 46 مقوله فرعی شناسایی شدند. در بخش دلفی فازی نیز تمامی ویژگی‌ها با کسب مقدار فازی زدائی شده بیشتر از 7/0 تایید شدند. نتایج آنتروپی شانون مشخص کرد، ویژگی‌های شروع تدریس با سوال چالش‌برانگیز، ایجاد محیط مناسب آموزشی، نظارت مستمر بر کیفیت راهبردهای یادگیری و ارتباط با استعدادهای دانش‌آموزان بیشترین میزان توجه را به خود جلب و بالاترین رتبه‌ها را کسب و ضریب اهمیت بیشتری نسبت به سایر ویژگی‌ها داشته‌اند.
 
واژه‌های کلیدی: عناصر برنامه درسی، الگوی مسئله‌محور، درس ریاضی، دوره ابتدایی
متن کامل [PDF 2175 kb]   (125 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه ریزی درسی
دریافت: 1401/12/9 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1402/9/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ramazi F, aminifar E, sheivandiCholicheh K, assareh A. Identifying the characteristics of curriculum elements and problem - Oriented Curriculum model teaching in elementary school Mathematics course. 3 2022; 1 (68) :5-24
URL: http://isoedmag.ir/article-1-225-fa.html

رمضی فریدون، امینی فر الهه، شیوندی چلیچه کامران، عصاره علیرضا. شناسایی ویژگی‌های عناصر برنامه درسی و ارائه الگوی مسئله‌محور در درس ریاضی دوره ابتدایی. 1. 1401; 1 (68) :5-24

URL: http://isoedmag.ir/article-1-225-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 68 - ( پیاپی 68- بهار و تابستان-1401 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645