پژوهشهای مختلفی نشان دادهاند که نظام آموزشی ایران، به تفاوتهای فرهنگی توجهی کافی نداشته و بیشتر مروجِ فرهنگ غالب و رسمی ملی به صورت مهندسیگونهای است. کانونِ این پژوهشها بر دروندادهای نظام آموزشی متمرکز بوده است. پژوهش حاضر با تکیه بر روش آمیخته اکتشافی تلاش داشت تا هم دروندادها و هم فرایندهای آموزشی را مورد بررسی قرار دهد تا به راستیآزمایی این ادعا بپردازد که آیا چنین ادعایی، با واقعیتِ موجود در نظام آموزشی همخوانی دارد. به این ترتیب، در بخش کیفی، ابتدا تجربههای زیستهی معلمان از ملاکهایی که برای انتخاب و استخدامشان در نظر گرفته شده بود، واکاوی شد (دروندادها) و سپس در بخش کمی، موفقیت معلم در کلاس درس بر مبنای ملاکهای مطرح شده پیش بینی شد (فرایندها). یافتههای این پژوهش نشان داد که در استخدام معلمان به هویتی علمی و هویتی ایدئولوژیک بها داده میشود و بدان دلیل ملاکهایی مانند موفقیتهای شخصی، امتیازهای ویژه و مبانی اعتقادی و اخلاقی مطرح میشوند. با این وجود، تنها موفقیتهای شخصی معلم است که میتواند موفقیت او در کلاس درس را پیش بینی کند. این نشان میدهد که هویتِ ایدئولوژیک تنها در دروندادها نمود یافتهها است و عملاً در فرایندهای کلاسی و درسی نهادینه نشده است. به این ترتیب، ایدئولوژیک دانستن نظام آموزشی ایران چندان با واقعیتهای نظام آموزشی همخوانی ندارد. پژوهشهای مختلفی نشان دادهاند که نظام آموزشی ایران، به تفاوتهای فرهنگی توجهی کافی نداشته و بیشتر مروجِ فرهنگ غالب و رسمی ملی به صورت مهندسیگونهای است. کانونِ این پژوهشها بر دروندادهای نظام آموزشی متمرکز بوده است. پژوهش حاضر با تکیه بر روش آمیخته اکتشافی تلاش داشت تا هم دروندادها و هم فرایندهای آموزشی را مورد بررسی قرار دهد تا به راستیآزمایی این ادعا بپردازد که آیا چنین ادعایی، با واقعیتِ موجود در نظام آموزشی همخوانی دارد. به این ترتیب، در بخش کیفی، ابتدا تجربههای زیستهی معلمان از ملاکهایی که برای انتخاب و استخدامشان در نظر گرفته شده بود، واکاوی شد (دروندادها) و سپس در بخش کمی، موفقیت معلم در کلاس درس بر مبنای ملاکهای مطرح شده پیش بینی شد (فرایندها). یافتههای این پژوهش نشان داد که در استخدام معلمان به هویتی علمی و هویتی ایدئولوژیک بها داده میشود و بدان دلیل ملاکهایی مانند موفقیتهای شخصی، امتیازهای ویژه و مبانی اعتقادی و اخلاقی مطرح میشوند. با این وجود، تنها موفقیتهای شخصی معلم است که میتواند موفقیت او در کلاس درس را پیش بینی کند. این نشان میدهد که هویتِ ایدئولوژیک تنها در دروندادها نمود یافتهها است و عملاً در فرایندهای کلاسی و درسی نهادینه نشده است. به این ترتیب، ایدئولوژیک دانستن نظام آموزشی ایران چندان با واقعیتهای نظام آموزشی همخوانی ندارد. پژوهشهای مختلفی نشان دادهاند که نظام آموزشی ایران، به تفاوتهای فرهنگی توجهی کافی نداشته و بیشتر مروجِ فرهنگ غالب و رسمی ملی به صورت مهندسیگونهای است. کانونِ این پژوهشها بر دروندادهای نظام آموزشی متمرکز بوده است. پژوهش حاضر با تکیه بر روش آمیخته اکتشافی تلاش داشت تا هم دروندادها و هم فرایندهای آموزشی را مورد بررسی قرار دهد تا به راستیآزمایی این ادعا بپردازد که آیا چنین ادعایی، با واقعیتِ موجود در نظام آموزشی همخوانی دارد. به این ترتیب، در بخش کیفی، ابتدا تجربههای زیستهی معلمان از ملاکهایی که برای انتخاب و استخدامشان در نظر گرفته شده بود، واکاوی شد (دروندادها) و سپس در بخش کمی، موفقیت معلم در کلاس درس بر مبنای ملاکهای مطرح شده پیش بینی شد (فرایندها). یافتههای این پژوهش نشان داد که در استخدام معلمان به هویتی علمی و هویتی ایدئولوژیک بها داده میشود و بدان دلیل ملاکهایی مانند موفقیتهای شخصی، امتیازهای ویژه و مبانی اعتقادی و اخلاقی مطرح میشوند. با این وجود، تنها موفقیتهای شخصی معلم است که میتواند موفقیت او در کلاس درس را پیش بینی کند. این نشان میدهد که هویتِ ایدئولوژیک تنها در دروندادها نمود یافتهها است و عملاً در فرایندهای کلاسی و درسی نهادینه نشده است. به این ترتیب، ایدئولوژیک دانستن نظام آموزشی ایران چندان با واقعیتهای نظام آموزشی همخوانی ندارد. پژوهشهای مختلفی نشان دادهاند که نظام آموزشی ایران، به تفاوتهای فرهنگی توجهی کافی نداشته و بیشتر مروجِ فرهنگ غالب و رسمی ملی به صورت مهندسیگونهای است. کانونِ این پژوهشها بر دروندادهای نظام آموزشی متمرکز بوده است. پژوهش حاضر با تکیه بر روش آمیخته اکتشافی تلاش داشت تا هم دروندادها و هم فرایندهای آموزشی را مورد بررسی قرار دهد تا به راستیآزمایی این ادعا بپردازد که آیا چنین ادعایی، با واقعیتِ موجود در نظام آموزشی همخوانی دارد. به این ترتیب، در بخش کیفی، ابتدا تجربههای زیستهی معلمان از ملاکهایی که برای انتخاب و استخدامشان در نظر گرفته شده بود، واکاوی شد (دروندادها) و سپس در بخش کمی، موفقیت معلم در کلاس درس بر مبنای ملاکهای مطرح شده پیش بینی شد (فرایندها). یافتههای این پژوهش نشان داد که در استخدام معلمان به هویتی علمی و هویتی ایدئولوژیک بها داده میشود و بدان دلیل ملاکهایی مانند موفقیتهای شخصی، امتیازهای ویژه و مبانی اعتقادی و اخلاقی مطرح میشوند. با این وجود، تنها موفقیتهای شخصی معلم است که میتواند موفقیت او در کلاس درس را پیش بینی کند. این نشان میدهد که هویتِ ایدئولوژیک تنها در دروندادها نمود یافتهها است و عملاً در فرایندهای کلاسی و درسی نهادینه نشده است. به این ترتیب، ایدئولوژیک دانستن نظام آموزشی ایران چندان با واقعیتهای نظام آموزشی همخوانی ندارد.