بررسی تأثیرات اجرای طرح پژوهشسرای علوم بر تقویت اعتماد به نفس، کار گروهی و علاقهمندی به علوم پایه دانشآموزان پایه اول مقطع متوسطه
|
علی اکبر امین بیدختی، رحمت اله ستوده |
|
|
چکیده: (128 مشاهده) |
هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیرات اجرای طرح پژوهشسرای علوم بر تقویت اعتماد به نفس، کار گروهی و علاقهمندی به علوم پایه است. جامعه آماری کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه شهر تهران که در سال تحصیلی 83-1382 پایه اول را به اتمام رسانیدهاند، میباشد که از این میان یک نمونه 364 نفری به روش تصادفی خوشهای انتخاب گردید که شامل 182 نفر دختر و 182 نفر پسر بودند. سپس این نمونه به دو گروه آزمایش و گواه به صورت تصادفی تقسیم شدند و گروه آزمایش در طرح پژوهشسرای علوم که با کمک جمعی از اساتید برجسته دانشگاهی در انجمن توسعه ایران طراحی گردیده بود، شرکت داده شدند. لازم به ذکر است که این طرح هم اکنون به صورت رسمی و با انجام اصلاحاتی در ساختار آن تحت عنوان «پژوهشسرای دانشآموزی» در کل کشور در حال اجراست. برای گردآوری اطلاعات از سه پرسشنامه، در دو نوبت پیشآزمون و پسآزمون استفاده گردید. این سه پرسشنامه عبارتاند از آزمون اعتماد به نفس آیزنک و دو پرسشنامه محقق ساخته که یکی در مورد کار گروهی و دیگری در مورد سنجش علاقهمندی به علوم پایه طراحی شده و اعتبار آنها با روش آلفای کرونباخ مورد تأیید واقع گردیده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها آزمون t، همبستگی پیرسون، همبستگی پارشیال و تحلیل کوواریانس به کار رفته است. همچنین از شاخصهای آمار توصیفی جهت دستهبندی و منظمنمودن اطلاعات استفاده گردیده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها، هر سه فرضیه اصلی تحقیق حاضر را تأیید مینماید. ضمناً چند دستاورد دیگر علاوه بر فرضیات اصلی به دست آمده که از آن جمله میتوان به همبستگی بین متغیرها اشاره نمود. |
|
واژههای کلیدی: اعتماد به نفس، کار گروهی، علاقهمندی به علوم پایه، رشد اجتماعی، رغبت تحصیلی، پژوهشسرا. |
|
متن کامل [PDF 437 kb]
(29 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
برنامه دریافت: 1401/1/19 | پذیرش: 1399/4/10 | انتشار: 1399/4/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|