[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 64 - ( 10-1399 ) ::
جلد 2 شماره 64 صفحات 58-45 برگشت به فهرست نسخه ها
نیازسنجی آموزشی دانش‌آموزان کم شنوا در مدارس کم شنوایی شهر تهران
کمال پرهون، ربابه نوری، هادی پرهون، اسماعیل محمدنژاد
چکیده:   (336 مشاهده)
زمینه و هدف، آموزش و توان بخشی مناسب برای دانش آموزان کم شنوا، مستلزم سنجش نیاز هاست. هدف پژوهش حاضر نیاز سنجی آموزشی کودکان کم شنوا در مدارس شهر تهران بود.
روش بررسی، در این پژوهش توصیفی- پیمایشی از بین کلیه دانش آموزان کم شنوا در مدارس کم شنوایی شهر تهران در سال تحصیلی 93-1392 با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای 150نفر انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از آزمون های آماری t مستقل و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد.
یافته ها، نتایج به دست آمده نشان داد که  بین نیاز های دانش آموزان بر حسب جنسیت تفاوت معنی داری وجود نداشت. ولی  بین نیاز های ارتباطی باکمبود شنوایی تفاوت معنی داری وجود داشت. علاوه بر این دانش آموزان کم شنوایی که از روش برقراری ارتباط کلی استفاده می کردند در مقایسه با دانش آموزانی که از گفتار نشانه دار استفاده می کردند نیاز های بیشتری داشتند( 05/0>P)
نتیجه گیری،با توجه به یافته های پژوهش حاضر کودکان کم شنوا در مدارس شهر تهران نیاز مبرم به آموزش در حیطه نیاز های ( ارتباطی، توان بخشی شنیداری، عاطفی- اجتماعی،  شخصی،  رفتاری،  آموزشی و سبک های یادگیری) دارند.
واژه‌های کلیدی: نیازسنجی آموزشی، دانش آموزان کم شنوا، مدارس ویژه کم شنوایان
متن کامل [PDF 397 kb]   (245 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه
دریافت: 1401/1/19 | پذیرش: 1399/10/10 | انتشار: 1399/10/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


پرهون کمال، نوری ربابه، پرهون هادی، محمدنژاد اسماعیل. نیازسنجی آموزشی دانش‌آموزان کم شنوا در مدارس کم شنوایی شهر تهران. 1. 1399; 2 (64) :45-58

URL: http://isoedmag.ir/article-1-161-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 64 - ( 10-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710