دیدگاه دانشجویان درباره نقش عوامل اجتماعی در تعلیم و تربیت
|
محمد افخمی عقدا، محمود کمالی زارچ، شکوه راوه نادره |
|
|
چکیده: (302 مشاهده) |
تحقیق حاضر با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان درباره نقش عوامل اجتماعی در تعلیم و تربیت انجام گرفته است. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی است.جامعه مورد بررسی دانشـجـویان دانشگاه یزد در نیـمسال دوم 1391-1390و حجم نمونه مشتمل بر 405 نفر(154مرد و 251زن)بوده که بااستفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند.ابزارتحقیق پرسشنامه ای نگرش سنج با 63 ماده بود که پس از طی مراحل استاندارد آزمون سازی ،روایی وپایایی آن مورد تأئید قرارگرفت. به منظور پاسخگویی به سئوالات تحقیق از آزمونهای همبستگی پیرسون ،من ویتنی وکروسکال والیس استفاده شده است .یافته ها:از دیدگاه دانشجویان، تمام عوامل اجتماعیِ مورد بررسی شاملِ فرهنگ، خانواده، گروههای دوستی،ورزش و سرگرمی، و ارتباطات و اطلاعات، به ترتیب ذکر شده بیشترین تأثیررابرتعلیم و تربیت دشته اند. درتحلیل سئوالات تحقیق روابط معناداری بین: جنسیت و فرهنگ، وضعیت تاهل و شغل پدر با خانواده، و نوع سکونت با گروه دوستی مشاهده گردید اما متغیرهای سن،شغل مادرو گروه تحصیلی دانشجویان رابطه معناداری باعوامل اجتماعی پنج گانه نشان ندادند.همچنین تمام عوامل اجتماعی (به جز گروه دوستی و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات) رابطه معنی داری بایکدیگرداشتند نتیجه گیری:براساس نتایج این پژوهش ازدیدگاهِ دانشجویان ،همه عوامل اجتماعی مذکور ، بر جریان تعلیم و تربیتِ آنها در دانشگاه مؤثراست.لذا در نظر گرفتنِ نقش این عوامل در برنامه ربزی های فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها توصیه می شود .ضمن اینکه توجه به برخی متغیرهای جمعیت شناختی، می تواندبه برنامه ریزان در تعیین طبقات مختلف جامعه هدف کمک نماید. |
|
واژههای کلیدی: عوامل اجتماعی، تعلیم و تربیت، دانشجویان |
|
متن کامل [PDF 610 kb]
(178 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
برنامه دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار: 1400/4/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|