[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 66 - ( 4-1400 ) ::
جلد 2 شماره 66 صفحات 109-97 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه دانشجویان درباره نقش عوامل اجتماعی در تعلیم و تربیت
محمد افخمی عقدا، محمود کمالی زارچ، شکوه راوه نادره
چکیده:   (302 مشاهده)
تحقیق حاضر با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان درباره نقش عوامل اجتماعی در تعلیم و تربیت انجام گرفته است. روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی است.جامعه مورد بررسی دانشـجـویان دانشگاه یزد در نیـمسال دوم 1391-1390و حجم نمونه مشتمل بر 405 نفر(154مرد و 251زن)بوده که بااستفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند.ابزارتحقیق پرسشنامه ای نگرش سنج با 63 ماده بود که پس از طی مراحل استاندارد آزمون سازی ،روایی وپایایی آن مورد تأئید قرارگرفت. به منظور پاسخگویی به سئوالات تحقیق از آزمونهای همبستگی پیرسون ،من ویتنی وکروسکال والیس استفاده شده است .یافته ها:از دیدگاه دانشجویان، تمام عوامل اجتماعیِ مورد بررسی شاملِ فرهنگ، خانواده، گروههای دوستی،ورزش و سرگرمی، و ارتباطات و اطلاعات، به ترتیب ذکر شده بیشترین تأثیررابرتعلیم و تربیت دشته اند. درتحلیل سئوالات تحقیق روابط معناداری بین: جنسیت و فرهنگ، وضعیت تاهل و شغل پدر با خانواده، و نوع سکونت با گروه دوستی مشاهده گردید اما متغیرهای سن،شغل مادرو گروه تحصیلی دانشجویان رابطه معناداری باعوامل اجتماعی پنج گانه نشان ندادند.همچنین تمام عوامل اجتماعی (به جز گروه دوستی و استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات) رابطه معنی داری بایکدیگرداشتند نتیجه گیری:براساس نتایج این پژوهش ازدیدگاهِ دانشجویان ،همه عوامل اجتماعی مذکور ، بر جریان تعلیم و تربیتِ آنها در دانشگاه مؤثراست.لذا در نظر گرفتنِ نقش این عوامل در برنامه ربزی های فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها توصیه می شود .ضمن اینکه توجه به برخی متغیرهای جمعیت شناختی، می تواندبه برنامه ریزان در تعیین طبقات مختلف جامعه هدف کمک نماید.  
واژه‌های کلیدی: عوامل اجتماعی، تعلیم و تربیت، دانشجویان
متن کامل [PDF 610 kb]   (178 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه
دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار: 1400/4/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Students point of viwe about the role of social factors in education. 3 2021; 2 (66) :97-109
URL: http://isoedmag.ir/article-1-152-fa.html

افخمی عقدا محمد، کمالی زارچ محمود، راوه نادره شکوه. دیدگاه دانشجویان درباره نقش عوامل اجتماعی در تعلیم و تربیت. 1. 1400; 2 (66) :97-109

URL: http://isoedmag.ir/article-1-152-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 66 - ( 4-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660