[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 66 - ( 4-1400 ) ::
جلد 2 شماره 66 صفحات 48-25 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی مهارتهای عمومی مورد نیاز دانشجویان در مقطع کارشناسی به منظور ارائه راهکار برای بهبود وضع موجود
حمید محمودی، عبدالرحیم نوه ابراهیم، حمیدرضا آراسته، حسین عباسیان
چکیده:   (215 مشاهده)
الگوهای قدیمی مهارتهای عمومی زندگی گرچه برای انسانهای امروزی مفیدنداما کفایت نمی کنند و با گذشت زمان و ظهور پدیده های جدید،ضرورت کسب مهارتهای نو اجتناب ناپذیر می شود. حل بسیاری از مسایل امروز ایران نیاز به تخصص پیچیده ای ندارد، بلکه نداشتن مهارتهای عمومی زندگی باعث به وجود آمدن چنین شرایطی شده است؛ شناسایی مهارتهای عمومی جدید براساس تغییرات ملی وجهانی، مساله بسیارمهمی است که لازم است بدان پرداخته شود. پژوهش حاضر، در حیطه تحقیقات کاربردی و توسعه ای طبقه بندی می‏شودو با توجه به موضوع آن که به "شناسایی مهارتهای عمومی دانشجویان در دوره کارشناسی" مربوط می شود از روش کیفی استفاده  شده است.   به منظورپاسخ به سوال تحقیق که درمورد شناسایی مهارتهای عمومی دانشجویان کارشناسی بود، محققان 95 اثرمرتبط با این کارپژوهشی را بررسی و لیستی شامل 204 مورداز مهارتها و ویژگیهای عمومی را از ادبیات استخراج وسپس با حذف موارد بسیار نزدیک یا کاملا یکسان به یک فهرست 111 موردی رسیدند. به منظور اعتباریابی مهارتهای استخراج شده از ادبیات پژوهش، از روش دو مرحله ای دلفی (که یکی از انواع روشهای پیمایشی است) استفاده شد و از نظرات تعداد 25 نفر از خبرگان بهره گرفته شد. پس از اجرای مرحله اول دلفی یعنی پس از حذف مولفه هایی که همپوشانی داشتند و اضافه کردن مولفه هایی که در لیست استخراج شده از ادبیات تحقیق وجود نداشت وتوسط خبرگان و کارشناسان به این لیست اضافه شده بود، مجموع مولفه ها به 71 مورد رسید. در مرحله دوم دلفی، مهارتها و ویژگیهای عمومی  که مورد بررسی و تایید خبرگان قرار گرفته بود با الهام گرفتن ازحلقه دوم  مدل 4H در هشت طبقه (کارکردن- بخشیدن – مراقبت-ارتباط – تفکر –مدیریت- وجود داشتن و زندگی کردن) دسته بندی شدند. این مهارتها و دسته بندی آنها درطبقات یاد شده به تایید خبرگان رسید. دانشجویان برای کار، زندگی و موفقیت در دنیای امروز نیاز به مهارتهای جدیدی دارند که در گذشته ضرورت نداشته است؛ از این رو، بروز رسانی آموزش عمومی می تواند از بروز بسیاری از مسایل و مشکلات جلوگیری کند. تحقیقات متعدد در زمانهای مختلف حکایت از ضرورت به روز رسانی مستمر این مهارتها دارد.
واژه‌های کلیدی: آموزش عمومی، مهارت های زندگی، مهارتهای عمومی دانشجویان کارشناسی، آموزش عالی
متن کامل [PDF 981 kb]   (81 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه
دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1400/4/10 | انتشار: 1400/4/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


محمودی حمید، نوه ابراهیم عبدالرحیم، آراسته حمیدرضا، عباسیان حسین. شناسایی مهارتهای عمومی مورد نیاز دانشجویان در مقطع کارشناسی به منظور ارائه راهکار برای بهبود وضع موجود. 1. 1400; 2 (66) :25-48

URL: http://isoedmag.ir/article-1-148-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 66 - ( 4-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645