[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 24 - ( 1-1389 ) ::
جلد 2 شماره 24 صفحات 89-67 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی برنامه درسی و ابعاد آن از دیدگاه آیزنر و زایس
چکیده:   (538 مشاهده)
ایسه آراء آیزنر و زایس و در خصوص ابعاد برنامه درسی است . آیزنر در کتاب  " تصورات تربیتی " (1970)  ، ابعاد برنامه درسی را مرکب از هفت عنصر می داند که عبارتند از اهداف ، محتوا، فرصت های یادگیری ، سازماندهی فرصت های یادگیری،سازماندهی سطوح محتوا، شیوه ارائه و پاسخ مطالب وارزشیابی . زایس در کتاب " برنامه درسی ، اصول و مبانی "(1976) به تبیین عناصر برنامه درسی پرداخته و معتقد است برنامه درسی از چهارمولفه اساسی شامل اهداف سه بخش( اهداف کلی ، اهداف مربوط به محتوا و هدف های رفتاری)  محتوا، فعالیت های یادگیری و ارزشیابی بوجود آمده است. درنظر آیزنر مقاصد و اهداف دارای نقش محوری هستند و برحسب اینکه برنامه ریز تعلیم و تربیت دارای چه دیدگاهی است و از چه الگویی دربرنامه ریزی درسی استفاده می کند از هدف های رفتاری ، هدف های حل مسئله و نتایج پدیدار شونده سودخواهد جست . زایس معتقد است در نظر گرفتن هدف ها به شیوه سنتی سبب می شود تا بجای آن که غایات به عنوان محرک در نظرآیند خود به عنوان نتیجه نهایی مطرح شوند. آیزنر در بحث از محتوای برنامه درسی معتقد است که بایداز برنامه ریزی به صورت تجویزی پرهیز کرد. درنظر آیزنر اهداف و محتوا باید به صورت رویدادهایی که دارای نتایج تربیتی هستند جلوه گر شوند ، درغیر این صورت فاقد ارزش تربیتی هستند. زایس به نقل از دیویی محتوا را چیزی فراتر از معلومات و اطلاعات دانسته و برفرآیند یادگیری تاکید ورزیده است. در زمینه فعالیت های یادگیری زایس همچــون آیزنر فعالیت های یادگیری را واجد اهمیت بسیار می دانند و میان " فعالیت " و " تجربه " تفاوت قائل است. آیزنر و زایس دراین امر که فعالیت های تربیتی باید متناسب با علائق شاگردان باشند ، اتفاق نظر دارند. آیزنر سازماندهی فرصت های یادگیری را یکی از عناصر برنامه درسی می دانداما زایس به هنگام بحث پیرامون فعالیت های یادگیری بدان می پردازد. آیزنر نخست عنوان سازماندهی سطوح محتوا و زایس با عنوان مهندسی محتوا ، تاکید بر تلفیق موضوعات درسی دارند. زیرا در این صورت یادگیری به شرایط طبیعی نزدیک تر خواهدشد. 
واژه‌های کلیدی: برنامه درسی#الگوی ابزار – هدف#الگوی پدیدار شونده#اهداف#محتوا#فرصت های یادگیری#
متن کامل [PDF 409 kb]   (672 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه
دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1389/1/10 | انتشار: 1389/1/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Comparing two perspectives, as to the aspects of curriculum, proposed by Eisner and Zeiss. 3 2010; 2 (24) :67-89
URL: http://isoedmag.ir/article-1-143-fa.html

طراحی برنامه درسی و ابعاد آن از دیدگاه آیزنر و زایس. 1. 1389; 2 (24) :67-89

URL: http://isoedmag.ir/article-1-143-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 24 - ( 1-1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4700