بررسی تأثیر نوع نظام های آموزشی بر بازدهی آموزشی (مطالعه تطبیقی 70 کشور جهان)
|
|
|
|
چکیده: (363 مشاهده) |
ر این مقاله این رابطه ها مورد بررسی قرار می گیرد. نوع رابطه نظام آموزشی از یک سو -به لحاظ اهداف، سیاست ها و برنامه ریزی های آموزشی- با سطوح سه گانه توسعه تأثیر می گذارد، و از سوی دیگر رابطه سطوح سه گانه توسعه بر بازدهی آموزشی ، رابطه نوع نظام آموزشی به طور غیر مستقیم و از طریق سطوح سه گانه توسعه بر بازدهی آموزشی، رابطه نوع نظام آموزشی به طور مستقیم بر بازدهی آموزشی . سؤالات اصلی مطالعه حاضر عبارتند از: 1. آیا نوع نظام آموزشی بر سطوح سه گانه توسعه در کشورهای جهان تأثیرگذار است؟، 2. آیا سطوح سه گانه توسعه بر بازدهی آموزشی در کشورهای جهان تأثیر معناداری دارد؟ 3. آیا کیفیت نوع نظام آموزشی بر بازدهی آموزشی کشورهای جهان تأثیرگذار است؟ پژوهش حاضر بر اساس روش تطبیقی کمی یا تحلیل بین کشوری انجام گرفته است؛ که در آن از داده های ثانویه 70 کشور جهان، در بین سال های 2004-1999، استفاده شده است. نتایج حاصله از الگوی معادلات ساختاری بیانگر تأثیر نوع نظام آموزشی و سطوح سه گانه توسعه بر بازدهی آموزشی می باشد. نتایج رگرسیون نیز نشان می دهند توسعه اقتصادی با 27/0، توسعه سیاسی با 14/0 و توسعه اجتماعی با 29/0 به طور مستقل متغیر وابسته (بازدهی آموزشی) را تبیین می کنند. همچنین نوع نظام آموزشی با 38/0 از طریق سطوح سه گانه توسعه بر بازدهی آموزشی تأثیر معناداری دارد. در پاسخ به سؤال سوم ضمن ذکر این مطلب حائز اهمیت که؛ نظام های آموزشی مختلف (نظام متمرکز، نظام نیمه متمرکز و نظام غیرمتمرکز) تأثیر متفاوتی بر بازدهی آموزشی دارند، کشورهایی که دارای نظام های آموزشی نیمه متمرکز و غیرمتمرکز می باشند، از لحاظ میزان بازدهی آموزشی در سطح بالایی قرار گرفته اند، در عین حال که بیشتر کشورهایی که دارای نظام متمرکز آموزشی هستند، بازده آموزشی پایین تری دارند. |
|
واژههای کلیدی: نوع نظام آموزشی#بازدهی آموزشی#توسعه اقتصادی#توسعه اجتماعی و توسعه سیاسی# |
|
متن کامل [PDF 498 kb]
(158 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
برنامه دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1389/1/10 | انتشار: 1389/1/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|