اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی گلاسر بر بحران هویت دختران دانش آموز در معرض خطردردبیرستان های منطقه 8 تهران در سال تحصیلی 85_1384
|
|
|
|
چکیده: (۳۵۷ مشاهده) |
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی گلاسر بر بحران هویت دختران دانش آموز در معرض خطردردبیرستان های منطقه 8 تهران است . نمونه پژوهش 24 نفر از دانش آموزان دختر در معرض خطر اول و دوم دبیرستانی منطقه 8 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 85-1384 هستند که پس از انتخاب تصادفی دبیرستان ها، دانش آموزان دختر در معرض خطر آن دبیرستان ها براساس بخشنامه دفتر پیش گیری از آسیب های اجتماعی و مواجهه با بلایای طبیعیِ معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، شناسایی شدند (189/1817/520 مورخ 18/8/84). سپس با اجرای آزمون بحران هویت، دختران دانش آموزی که دارای بحران هویت نیز تشخیص داده شدند، به تصادف در دو گروه 12 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند که طرح درمان و جلسات مشاوره گروهی مبتنی بر نظریه واقعیت درمانی گلاسر به مدت 9 جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد. تحلیل و مقایسه اطلاعات به دست آمده از پیش آزمون و پس آزمون نشان داد که مشاوره گروهی مبتنی بر نظریه واقعیت درمانی گلاسر، بحران هویت دختران دانش آموز در معرض خطر را کاهش داده است. هم چنین در رفع مشکل درتعیین اهداف بلند مدت، ایجاد نگرش مثبت نسبت به خود، ایجاد وفاداری گروهی، رفع رفتارهای نامتناسب جنسی و کسب هویت مذهبی، مؤثر بوده است اما در توجه به ارزش های اخلاقی و رفع تردید در مورد انتخاب شغل اثربخش نبوده است. براساس یافته های این پژوهش به کارگیری مشاوره گروهی مبتنی بر رویکرد گلاسر برای کاهش بحران هویت دختران دانش آموز در معرض خطر توصیه می شود. |
|
واژههای کلیدی: واقعیت در مانی#مشاوره گروهی#بحران هویت دختران# |
|
متن کامل [PDF 353 kb]
(۱۷۳ دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
برنامه دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1389/1/10 | انتشار: 1389/1/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|