[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره ۲، شماره ۲۴ - ( ۱-۱۳۸۹ ) ::
جلد ۲ شماره ۲۴ صفحات ۴۳-۲۷ برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی گلاسر بر بحران هویت دختران دانش آموز در معرض خطردردبیرستان های منطقه 8 تهران در سال تحصیلی 85_1384
چکیده:   (۳۵۷ مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی گلاسر بر بحران هویت دختران دانش آموز در معرض خطردردبیرستان های منطقه 8 تهران است . نمونه پژوهش 24 نفر از دانش آموزان دختر در معرض خطر اول و دوم دبیرستانی منطقه 8  آموزش و پرورش شهر تهران  در سال تحصیلی 85-1384 هستند که پس از انتخاب تصادفی دبیرستان ها، دانش آموزان دختر در معرض خطر آن دبیرستان ها براساس بخشنامه دفتر پیش گیری از آسیب های اجتماعی و مواجهه با بلایای طبیعیِ معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، شناسایی شدند (189/1817/520 مورخ 18/8/84). سپس با اجرای آزمون بحران هویت، دختران دانش آموزی که دارای بحران هویت نیز تشخیص داده شدند، به تصادف در دو گروه 12 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند که طرح درمان و جلسات مشاوره گروهی مبتنی بر نظریه واقعیت درمانی گلاسر به مدت 9 جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد. تحلیل و مقایسه اطلاعات به دست آمده از پیش آزمون و پس آزمون  نشان داد که مشاوره گروهی مبتنی بر نظریه واقعیت درمانی گلاسر، بحران هویت دختران دانش آموز در معرض خطر را کاهش داده است. هم چنین در رفع مشکل درتعیین اهداف بلند مدت، ایجاد نگرش مثبت نسبت به خود، ایجاد وفاداری گروهی، رفع رفتارهای نامتناسب جنسی و کسب هویت مذهبی، مؤثر بوده است  اما  در توجه به ارزش های اخلاقی و رفع تردید در مورد انتخاب شغل اثربخش نبوده است. براساس یافته های این پژوهش به کارگیری مشاوره گروهی مبتنی بر رویکرد گلاسر برای کاهش بحران هویت دختران دانش آموز در معرض خطر توصیه می شود.
واژه‌های کلیدی: واقعیت در مانی#مشاوره گروهی#بحران هویت دختران#
متن کامل [PDF 353 kb]   (۱۷۳ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه
دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1389/1/10 | انتشار: 1389/1/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The effectiveness of group counseling according to the reality therapy of Glaser and its impact on the identity crisis of schoolgirls exposed to the dangers at high schools of district 8 in Tehran. 3 2010; 2 (24) :27-43
URL: http://isoedmag.ir/article-1-141-fa.html

اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی گلاسر بر بحران هویت دختران دانش آموز در معرض خطردردبیرستان های منطقه ۸ تهران در سال تحصیلی ۸۵_۱۳۸۴. ۱. ۱۳۸۹; ۲ (۲۴) :۲۷-۴۳

URL: http://isoedmag.ir/article-۱-۱۴۱-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 24 - ( 1-1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4700