روایی خرده مقیاس های آزمون ریاضی تیمز2007 دانشآموزان ایرانی پایه چهارم برای پیشبینی نمراتآزمون کلاسی ریاضی سال های تحصیلی 1385تا 1389: مطالعه طولی
|
|
|
|
چکیده: (325 مشاهده) |
این مطالعه درصدد بوده که روایی حیطه های محتوایی و شناختی آزمون ریاضی تیمز 2007 را به منظور پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشآموزان شرکتکننده در سال های بعد بررسی نماید. برای بررسی روایی پیشبینی اطلاعات متغیر ملاک در چهار مقطع زمانی 20روز، یکسال، دو سال و سه سال بعد از اجرای مطالعه تیمز 2007جمعآوری شد. در این پژوهش از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شده است؛ تمام 395 دانش آموز شهر تهران که در مطالعه تیمز2007 شرکت نمودند، نمونه این مطالعه را تشکیل میدهند. در این مطالعه نمرات حیطههای محتوایی(اعداد، اشکال هندسی و نمایش دادهها)و حیطه شناختی (دانش،کاربردو استدلال) آزمون ریاضیات مطالعه تیمز2007 به عنوان متغیر پیشبین انتخاب شدند؛ نمرات پیشرفتتحصیلی همان دانش آموزان در آزمون کلاسی ریاضی دانشآموزان شرکتکننده در مطالعه تیمز2007 در پایه چهارم، پنجم، اول راهنمایی و دوم راهنمایی سالهای تحصیلی1385 تا 1389 نیز به عنوان متغیر ملاک انتخاب شده است. نتایج این مطالعه نشان دادکه حیطههای محتوایی و شناختی آزمون ریاضی تیمز2007 از روایی مناسبی برای پیشبینی نمرات آزمون کلاسی ریاضی پایه چهارم، پنجم، اول راهنمایی و دوم راهنمایی برخوردار است. |
|
واژههای کلیدی: روایی پیشبینی#تیمز2007#حیطه محتوایی#حیطه شناختی#پایه چهارم# |
|
متن کامل [PDF 551 kb]
(162 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
برنامه دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1389/1/10 | انتشار: 1389/1/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|