[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 27 - ( 1-1391 ) ::
جلد 2 شماره 27 صفحات 95-71 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش فلسفه به کودکان و جایگاه تفکر انتقادی
چکیده:   (444 مشاهده)
امروزه گسترش فناوری اطلاعات سبب شده تا علم و فناوری ومهارت های مرتبط با آن بسرعت تغییرکند .ازاینرو نظا م های آموزشی می بایست به منظور آموزش مهارت های اساسی جهت کسب اطلاعات ، سازماندهی اطلاعات واستفاده از آن برنامه ریزی نمایند ، به نحوی که فراگیر بتواند خود به خلق دانش بپردازد . برنامه آموزش فلسفه به کودکان( (P4C در صدد است تا شاگران با استفاده از شیوه تفکر فلسفی  ، صاحب ذهنی فلسفی شده و بتوانند بانگاهی جامع و کل نگر و به طور مستدل ومنطقی به تجزیه و تحلیل امور پرداخته ،به حل مسائل روزمره زندگی نائل شوند. تفکر فلسفی که همانا تفکر درباره هستی خود و موجودات است ، چیزی است که هرکس درخود می یابد.  شالوده مهارت های فکری باید از سال های نحستین در کودک پایه گذاری شود. نظا م های آموزشی در دوره ابتدایی عمده تلاش خود به آموزش خواندن نوشتن و حساب کردن معطوف داشته اند ، درحالیکه می توان علاوه بر آموزش های فوق از طریق فعالیت های فراشناختی توانایی یادگیری و تفکر را در آنان افزایش داد. برای نیل بدین مقصود باید‌آموزش را نوعی تجقیق به حساب آورد . لیپمن براین باور است که می توان فلسفه را با استفاده از شیوه " اجتماع پژوهی " درقالب داستان ، شعر ، نمایش و .. به کودکان آموزش داد . در نظر وی داستان وسیله ا ی طبیعی برای پرورش تفکر ، د انش و مهارت های زبانی است . لیپمن برنامه فلسفه برای کودکان را تحت تاثیر آراء سقراط ، جان دیویی وپیرس طراحی کرده است . وی تلاش نمود تا فلسفه را آنطور که سقراط در نظر داشت معرفی نماید : فلسفه در این معنا روشی برای پرورش قوه تفکر ودرست اندیشیدن است. مقصود لیپمن ، مطالعه آراء واندیشه های فلسفی نیست بلکه نوعی فلسفه کاربردی است وهدف ، داشتن تفکر فیلسوفانه و پرداختن به  فعالیت های فلسفی است ، بطوری که تفکر کودک از تفکر ناآگاهانه به تفکر آگاهانه ، از سطحی نگری به ژرف اندیشی و از تفکر معمولی به تفکر نقاد و اندیـــشه ورز سوق داده شود. تفکر فیلسوفانه ، تفکر درباره تفکر است و دارای جنبه های شناختی و فراشناختی است و اولین گام در بعد شناختی ، شناخت خود است.  در عصر حاضر یکی از وظایف مهم نظام های آموزشی ، پرورش تفکر انتقادی است .تفکر انتقادی در مرتبه نخست متوجه نقد خود است ، آنگاه نقد آراء علمی ف اجتماعی و یا نقد دیگران . از سوی دیگر هر قدر فناوری اطلاعات وارتباطات گسترش یابد به همان اندازه نیاز به مهارت های تفکر انتقادی به منظور پردازش اطلاعات اهمیت پیدا می کند . بنیان تفکر انتقادی نیزبر‌آراء سقراط استوار است . زیرا که وی بر پرسش ژرف ، کاوش در شواهد ، بررس استدلال ها و تجزیه و تحلیل مفاهیم بنیادین تاکید ورزیده است 
واژه‌های کلیدی: فلسفه#تفکر#آموزش#فلسفه برای کودکان#تفکر انتقادی#
متن کامل [PDF 372 kb]   (461 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه
دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1391/1/10 | انتشار: 1391/1/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Teaching Philosophy to Children and the Status of Critical Thinking. 3 2012; 2 (27) :71-95
URL: http://isoedmag.ir/article-1-125-fa.html

آموزش فلسفه به کودکان و جایگاه تفکر انتقادی. 1. 1391; 2 (27) :71-95

URL: http://isoedmag.ir/article-1-125-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 27 - ( 1-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710