کاربرد مداخله های روان شناختی اجتماعی در تغییر نگرش و رفتار مصرف انرژی الکتریکی دانشآموزان و الگوی مصرف انرژی الکتریکی خانواد ه
|
|
|
|
چکیده: (162 مشاهده) |
به منظور آزمون فرضیههای تعیین شده این پژوهش، از جامعه دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی شهر اصفهان، نمونهای تصادفی به تعداد 122 نفر دانشآموز مقطع پنجم ابتدایی انتخاب گردید. سپس این نمونه به چهار گروه شناختی، رفتاری، رفتاری-شناختی (ترکیبی) و گروه کنترل بطور تصادفی تقسیم شدند. برای هر یک از گروهها، متغیرهای مستقل آموزش،(گروه شناختی) تقویت، (گروه رفتاری) آموزش، تقویت، نمایش فیلم و تعهد کتبی، (گروه رفتاری-شناختی) اجرا شد. اثر متغیرهای مستقل از طریق پرسشنامه نگرشسنج، فیشهای دورهای انرژی الکتریکی و پرسشنامه الگوی مصرف خانوار سنجیده شد. نتایج نشان داد، نگرش گروه رفتاری-شناختی (ترکیبی) و گروه شناختی پس از اجرای متغیر مستقل تفاوت معنیداری با گروه کنترل و رفتاری دارد. عملکرد گروه رفتاری-شناختی در تغییر نگرش نیز بهتر از گروه شناختی است. همچنین رفتار دانشآموزان در گروههای شناختی، رفتاری و رفتاری-شناختی (ترکیبی) در مقایسه با گروه کنترل تفاوت دارد و صرفهجویی به میزان 14% در مصرف انرژی الکتریکی با بررسی قبوض برق از خود نشان دادهاند |
|
واژههای کلیدی: روانشناسی نگهداری#تغییر نگرش#شناختی#رفتاری#تقویت#صرفهجویی انرژی# |
|
متن کامل [PDF 341 kb]
(86 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
برنامه دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1391/1/10 | انتشار: 1391/1/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|