[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 49 - ( 4-1392 ) ::
جلد 2 شماره 49 صفحات 29-5 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش سرمایه اجتماعی معلمان در ارتقاء سطح سرمایه اجتماعی دانش آموزان (مورد مطالعه: دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه 3کرج)
صدیقه خلیلی، مرضیه براری
چکیده:   (182 مشاهده)
مقاله حاضر برگرفته از یک تحقیق تجربی در باب بررسی نقش معلمان درارتقاء سطح سرمایه اجتماعی دانش آموزان دختر است که به بررسی رابطه دو متغیر معلمان و سرمایه اجتماعی در میان جامعه آماری منتخب می پردازد.
سرمایه اجتماعی از مباحث مهم است که نقش عمده ای درتوسعه جامعه به خصوص توسعه اجتماعی ایفا می کند و یکی از حوزه های مهم تاثیر پذیر از سرمایه اجتماعی، نهاد آموزش و پرورش می باشد. 
به منظور شناخت این موضوع شاخص های سرمایه اجتماعی اعم از تعامل اجتماعی، حمایت اجتماعی، ساختار و روابط اجتماعی، اعتماد و مشارکت اجتماعی در قالب نظریه های نظریه پردازان سرمایه اجتماعی کلاسیک در دو بعد اعتماد و مشارکت اجتماعی و نظریه پردازان سرمایه اجتماعی تحلیل شبکه درسه بعد تعامل اجتماعی، حمایت اجتماعی و ساختار روابط اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است.
این پژوهش با روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه بصورت نمونه گیری تصادفی ساده ازمیان دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه 3 کرج و معلمان آنان انجام گرفته است و نتایج بوسیله آزمون های پارامتریک (t مستقل و وابسته، همبستگی پیرسون، رگرسیون و تحلیل واریانس یکراهه)و غیر پارامتریک(کراسکال والیس)توصیف و بررسی شده است. حجم نمونه این پژوهش بر اساس فرمول کوکران 365 نفر محاسبه گردید.
یافته های پژوهش بیانگر این است که:
سرمایه اجتماعی معلمان موجب ارتقاء سطح سرمایه اجتماعی دانش آموزان می¬گردد و بین متغیرهای تعامل اجتماعی و ساختار روابط اجتماعی معلمان با سرمایه اجتماعی دانش آموزان رابطه معنا داری وجود دارد.
براساس تحلیل های رگرسیونی، بین اعتماد، حمایت اجتماعی و مشارکت اجتماعی معلمان و ارتقاء سرمایه اجتماعی دانش آموزان رابطه معناداری وجود ندارد. 
واژه‌های کلیدی: سرمایه اجتماعی#مشارکت اجتماعی#تعامل اجتماعی#ساختار روابط اجتماعی#اعتماد#
متن کامل [PDF 574 kb]   (193 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه
دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1392/1/10 | انتشار: 1392/1/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


خلیلی صدیقه، براری مرضیه. بررسی نقش سرمایه اجتماعی معلمان در ارتقاء سطح سرمایه اجتماعی دانش آموزان (مورد مطالعه: دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه 3کرج). 1. 1392; 2 (49) :5-29

URL: http://isoedmag.ir/article-1-117-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 49 - ( 4-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660