بررسی نقش سرمایه اجتماعی معلمان در ارتقاء سطح سرمایه اجتماعی دانش آموزان (مورد مطالعه: دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه 3کرج)
|
صدیقه خلیلی، مرضیه براری |
|
|
چکیده: (182 مشاهده) |
مقاله حاضر برگرفته از یک تحقیق تجربی در باب بررسی نقش معلمان درارتقاء سطح سرمایه اجتماعی دانش آموزان دختر است که به بررسی رابطه دو متغیر معلمان و سرمایه اجتماعی در میان جامعه آماری منتخب می پردازد.
سرمایه اجتماعی از مباحث مهم است که نقش عمده ای درتوسعه جامعه به خصوص توسعه اجتماعی ایفا می کند و یکی از حوزه های مهم تاثیر پذیر از سرمایه اجتماعی، نهاد آموزش و پرورش می باشد.
به منظور شناخت این موضوع شاخص های سرمایه اجتماعی اعم از تعامل اجتماعی، حمایت اجتماعی، ساختار و روابط اجتماعی، اعتماد و مشارکت اجتماعی در قالب نظریه های نظریه پردازان سرمایه اجتماعی کلاسیک در دو بعد اعتماد و مشارکت اجتماعی و نظریه پردازان سرمایه اجتماعی تحلیل شبکه درسه بعد تعامل اجتماعی، حمایت اجتماعی و ساختار روابط اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است.
این پژوهش با روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه بصورت نمونه گیری تصادفی ساده ازمیان دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه 3 کرج و معلمان آنان انجام گرفته است و نتایج بوسیله آزمون های پارامتریک (t مستقل و وابسته، همبستگی پیرسون، رگرسیون و تحلیل واریانس یکراهه)و غیر پارامتریک(کراسکال والیس)توصیف و بررسی شده است. حجم نمونه این پژوهش بر اساس فرمول کوکران 365 نفر محاسبه گردید.
یافته های پژوهش بیانگر این است که:
سرمایه اجتماعی معلمان موجب ارتقاء سطح سرمایه اجتماعی دانش آموزان می¬گردد و بین متغیرهای تعامل اجتماعی و ساختار روابط اجتماعی معلمان با سرمایه اجتماعی دانش آموزان رابطه معنا داری وجود دارد.
براساس تحلیل های رگرسیونی، بین اعتماد، حمایت اجتماعی و مشارکت اجتماعی معلمان و ارتقاء سرمایه اجتماعی دانش آموزان رابطه معناداری وجود ندارد. |
|
واژههای کلیدی: سرمایه اجتماعی#مشارکت اجتماعی#تعامل اجتماعی#ساختار روابط اجتماعی#اعتماد# |
|
متن کامل [PDF 574 kb]
(193 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
برنامه دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1392/1/10 | انتشار: 1392/1/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|