کاربرد مدل(ISM) جهت سطح بندی شاخص های شادی
|
خدیجه خانزادی، پریوش جعفری، نادر قلی قورچیان |
|
|
چکیده: (234 مشاهده) |
هدف پژوهش حاضر، کاربرد مدل تفسیر ساختاری( ISM) جهت سطح بندی شاخص های شادی بود. بدین منظور، از میان جامعه آماری تحقیق که شامل دانش آموزان، معلمان، اساتید و مدیران گروه های آموزشی چند دانشگاه در شهر تهران با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، تعداد 222 نفر( 02 نفر دانش آموز ،02 نفر معلم ،02 نفر استاد دانشگاه ،02 نفر مدیران گروه های آموزشی) انتخاب شدند. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، بنیادی و از لحاظ ماهیت، توصیفی- تحلیلی بود. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه بررسی ارتباط مفهومی بین شاخص ها و پرسشنامه مقایسه های زوجی و همچنین پرسشنامه سنجش سطح شادی بود. برای انجام این پژوهش، ابتدا معیارهای شادی با استفاده از ادبیات تحقیق و نظر خبرگان استخراج شد و سپس بر مبنای عوامل و مؤلفه های به دست آمده، به سطح بندی شاخص های شادی با استفاده از مدل تفسیر ساختاری (ISM) پرداخته شد. نتایج روش ISM نشان داد که در میان عوامل فردی تأثیرگذار بر شادی، شاخص رضایت از زندگی ،از مهمترین عامل مؤثر بر شادی بود، همچنین خوش بینی، ارتباط دوستانه و صمیمانه با دوستان و همکلاسان، امید و هدف داشتن، معنادار بودن زندگی، اعتماد به نفس و نگرش مثبت نسبت به خود و محیط در رده های بعدی از نظر تأثیرگذاری بر شادی بودند. در میان عوامل خانوادگی نیز بهداشت و سلامت روانی خانواده، مهمترین عامل مؤثر بر شادی بود. در واقع بهداشت و سلامت روانی خانواده تنها عامل تأثیرگذار بر شادی به دست آمد. در میان عوامل مدرسه ای نیز امنیت عاطفی و روانی، مهمترین عامل مؤثر بر شادی بود. احساس تعلق به مدرسه در جایگاه بعدی از نظر تأثیرگذاری بر شادی بود. |
|
واژههای کلیدی: شادی#مدل سازی تفسیر ساختاری ISM# |
|
متن کامل [PDF 888 kb]
(88 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
برنامه دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1392/1/10 | انتشار: 1392/1/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|