[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 52 - ( 10-1393 ) ::
جلد 2 شماره 52 صفحات 151-131 برگشت به فهرست نسخه ها
سیاست و عدالت آموزشی
علی ذکاوتی قراگوزلو
چکیده:   (218 مشاهده)
مقدمه وهدف:سیاست و عدالت آموزشی یکی از دل مشغولیهای مشترک کنشگران ازنیمه دوم قرن بیستم  وقرن بیست ویکم است. تراکم و هم افزایی به اختلال در سازه های فرامادی، جزم باوری وخشکی وبی روحی ساختار ها ، انجامیده.‌ حاشیه نشینی ها وفقر جهانی که رو به ازدیاد و نیز وخیم تر شدن نیز دارد، پیامد رفتار های نسنجیده  نارسایی سیاست و عدالت آموزشی است روش مطالعه تحلیلی توصیفی ؛ انتقادی است و در مقام  روش ارائه تجویز  وراهبرد : ارزشیابی  وسنجش راهبرد و کارآمدی عملی متعادل وهم افزایی معیار مورد نظراین نوشته است .یافته ها: رویکرد غیرتوافقی  تهاجمی و نیز منطق اقتصادی مبتنی بر بهره کشی لجام گسیخته از انسان ، است که با صلح ( در مصادیق ملی،منطقه ای و جهانی) هم در هم تنیده است وجامعه ملی وجهانی را به"جامعه پرخطر" تبدیل کرده است.غفلت وسیع است و گاه استیصال و درماندگی در برابر ترجیحات بازار و"سیستم" مانع از پیگیری مداوم معضلات مربوط به عدالت میان-نسلی و بهره برداری عادلانه از  انواع منابع زمین، آب و هوا وانرژی است. در مقام  جستجوی راه حل آموزه های سنت تفهمی(درکی) ونیز مابعد ساختگرا همراه با نقد ایجابی وتوسعی و توصیه های کاربردی،میانجیگری توانمند سازانه، می تواند نظر قرار گیرد.
راهبرد قابل توصیه آنست که ارزش های عدالت-محور با تدارک هماهنگی عمل،اگاهی کنشگران  درک بهتر و کارامدتری از ضرورتهای فراموش شده آن را به دستور روز سیاستگذاری حکیمانه ، تبدیل کند. حقوق محرومان ،کودکان و عدالت میان-نسلی( با تفسیر موسع  قانون اساسی و یا اندراج در آن) و جایگاه "اقتصاد یادگیرنده" به طور واضح تری احراز شوندکه تضمین  ارزش های عدالت-محور و پایداری اجتماعی‌اند. 
واژه‌های کلیدی: ارزش های عدالت-محور#کنش عدالت-محور#سیاست گذاری#عدالت#عدالت میان نسلی#
متن کامل [PDF 393 kb]   (291 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه
دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1393/1/10 | انتشار: 1393/1/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


ذکاوتی قراگوزلو علی. سیاست و عدالت آموزشی. 1. 1393; 2 (52) :131-151

URL: http://isoedmag.ir/article-1-105-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 52 - ( 10-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710