مؤلفه ها و نشانگرهای مطلوبیت فضای آموزشی کلاسهای چندپایه و مقایسه وضع موجود کلاسهای چندپایه در دو استان برخوردار و غیر برخوردار با مؤلفه ها و نشانگرهای مطلوبیت
Q
|
سید حشمت الله مرتضوی زاده، محمدرضا نیلی، احمدرضا نصر، محمد حسنی |
|
|
چکیده: (270 مشاهده) |
هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه ها و نشانگرهای مطلوبیت فضای آموزشی کلاس های چندپایه و مقایسه وضع موجود فضای آموزشی این کلاسها با نشانگرهای مطلوب در دو استان برخوردار و غیر برخوردار است که برای اجرای آن از دو روش تحقیق کیفی؛ سنتزپژوهی و تحلیل کیفی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شاملِ منابع موجود در این زمینه، متخصصان، معلمان و کلاسهای چندپایه یک استان برخوردار و یک استان غیر برخوردار بوده که با روش نمونهگیری هدفمند انتخابشده اند. در سنتز پژوهی ابزار پژوهش؛ متون و منابع موجود و در تحلیل کیفی از مصاحبه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها در سنتزپژوهی اطلاعات تحلیل و دسته بندی شده اند و در تحلیل کیفی کدگذاری و مقوله بندی انجام شده است. نتایج پژوهشها و مصاحبه با متخصصان نشان داد که مؤلفه های مطلوبیت فضای آموزشی کلاسهای چندپایه حول11 محور از قبیل؛ چیدمان کلاس، گروه بندی و وسایل آموزشی است. بهطورکلی بررسی وضع موجود مؤلفه ها نشان میدهد که در سه محور مطلوب، در شش محور متوسط و در دو محور دیگر زیر حد متوسط بودهاند. همچنین نتایج نشان داد که کلاسهای چندپایه استان برخوردار ازنظر رنگ، نور، آرامش صوتی، تهویه، گرمایش و رایانه مطلوب و ازنظر چیدمان کلاس، مساحت، امکانات جانبی، سرمایش و وسایل آموزشی در حد متوسط بوده است. درحالیکه کلاسهای چندپایه استان غیربرخوردار ازنظر نور و تهویه مطلوب و ازنظر سایر نشانگرها زیر حد متوسط بوده است. همچنین معلمان و دانش آموزان استان برخوردار؛ فضای آموزشی کلاس خود را ازلحاظ برخورداری از نشانگرهای مطلوبیت فضای آموزشی مناسب توصیف کرده و اظهار رضایت نمودند اما معلمان و دانش آموزان استان غیر برخوردار؛ جز در مورد آرامش صوتی و تهویه در سایر نشانگرها نامناسب توصیف کردهاند. |
|
واژههای کلیدی: برنامه درسی#فضای آموزشی#کلاس چندپایه# |
|
متن کامل [PDF 478 kb]
(239 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
برنامه دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1393/1/10 | انتشار: 1393/1/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|