استادیار گروه روان شناسی بالینی و تربیتی ، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده: (103 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین اعتیاد به تلفن همراه، اضطراب و اهمالکاری با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایه اول دوره متوسطه دوم بود. این مطالعه با رویکرد کمی و بهصورت توصیفی-همبستگی انجام شد. دادهها از طریق پرسشنامههای استاندارد جمعآوری و با استفاده از روشهای آماری همبستگی و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین هر یک از متغیرهای اعتیاد به تلفن همراه، اضطراب و اهمالکاری با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. همچنین، ترکیب این سه متغیر قادر است بهطور معناداری پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را پیشبینی کند. بر اساس یافتهها، میتوان نتیجه گرفت که عوامل روانشناختی و رفتاری مذکور نقش قابل توجهی در کاهش عملکرد تحصیلی دارند. بر این اساس، توجه به این عوامل در محیطهای آموزشی و اجرای مداخلات روانشناختی و تربیتی برای کاهش اثرات منفی آنها ضروری است