هدف اصلی این پژوهش، بررسی و شناسایی تجارب معلمان تازهکار پایه اول ابتدایی شهرستان مهاباد در باب چالشهای تدریس در سال اول بود. پژوهش حاضر با بهرهگیری از رویکرد کیفی و به روش پدیدار شناسی به انجام رسید. شرکت کنندگان این مطالعه، معلمان تازهاستخدام آموزش و پرورش هستند که ده نفر از دبیران با روشهای هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاری استفاده شد. روایی مصاحبهها توسط استاد راهنما تأیید گردید. در این پژوهش پایایی روش کیفی از طریق تهیه و بکارگیری چارچوبی مدون برای مصاحبه کنترل میشود. این چارچوب مدون پس از تایید استادان و اطمینان از کارایی آن در پوشش اهداف در تمام مصاحبهها به کار گرفته شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش اسمیت و همکاران که حاوی سه نوع کدگذاری تم، برچسب تم و خوشه تم می باشد، استفاده گردید. بر اساس مصاحبهها از معلمان تازهکار پایه اول ابتدایی شهرستان مهاباد در باب چالشهای تدریس در سال اول22 خوشه تم با عناوین 1- فقدان نظارت و راهنمایی، 2- وجود رفتارهای سازمانی نامناسب، 3- نامناسب بودن حجم منابع یادگیری، 4- وجود مشکلات زبانی و نوشتاری دانشآموزان، 5- چالشهای روان شناختی دانشآموزان، 6- ضعف در برنامهریزی آموزشی 7- چالشهای دانشآموزان دارای اختلالات رفتاری، 8- کاستی در پیوند میان مدرسه و خانواده، 9- عدم تناسب رفتارهای دانشآموزان با برخوردهای احترام آمیز معلم، 10- چالش در مهارتهای ارتباطی و .... شناسایی شدند.
rezazadeh S, islami E. Examining the experiences of novice first grade elementary teachers in Mahabad city regarding the challenges of teaching in the first year. 3 2024; 1 (72) URL: http://isoedmag.ir/article-1-406-fa.html
رضازاده سروه، اسلامی ادریس. بررسی تجارب معلمان تازهکار پایه اول ابتدایی شهرستان مهاباد در باب چالش های تدریس در سال اول. 1. 1403; 1 (72)