[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 72 - ( بهار و تابستان 1403 ) ::
جلد 1 شماره 72 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تجارب معلمان تازه‌کار پایه اول ابتدایی شهرستان مهاباد در باب چالش های تدریس در سال اول
سروه رضازاده ، ادریس اسلامی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
چکیده:   (100 مشاهده)
هدف اصلی این پژوهش، بررسی و شناسایی تجارب معلمان تازه‌کار پایه اول ابتدایی شهرستان مهاباد در باب چالش‌های تدریس در سال اول بود. پژوهش حاضر با بهره‌گیری از رویکرد کیفی و به روش پدیدار شناسی به انجام رسید. شرکت کنندگان این مطالعه، معلمان تازه­استخدام آموزش و پرورش هستند که ده نفر از دبیران با روش­های هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. جهت گردآوری داده­ها از مصاحبه نیمه ساختاری استفاده شد. روایی مصاحبه­ها توسط استاد راهنما تأیید گردید. در این پژوهش پایایی روش کیفی از طریق تهیه و بکارگیری چارچوبی مدون برای مصاحبه کنترل می­شود. این چارچوب مدون پس از تایید استادان و اطمینان از کارایی آن در پوشش اهداف در تمام مصاحبه­ها به کار گرفته ­شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش اسمیت و همکاران که حاوی سه نوع کدگذاری تم، برچسب تم و خوشه تم می باشد، استفاده گردید. بر اساس مصاحبه‌ها از معلمان تازه‌کار پایه اول ابتدایی شهرستان مهاباد در باب چالش‌های تدریس در سال اول 22 خوشه تم با عناوین 1- فقدان نظارت و راهنمایی، 2- وجود رفتارهای سازمانی نامناسب، 3- نامناسب بودن حجم منابع یادگیری، 4- وجود مشکلات زبانی و نوشتاری دانش­آموزان، 5- چالش­های­ روان شناختی دانش­آموزان، 6- ضعف در برنامه­ریزی آموزشی 7- چالش­های دانش­آموزان دارای اختلالات رفتاری، 8- کاستی در پیوند میان مدرسه و خانواده، 9- عدم تناسب رفتارهای دانش­آموزان با برخوردهای احترام آمیز معلم، 10- چالش در مهارت­های ارتباطی و .... شناسایی شدند.
 
واژه‌های کلیدی: معلمان‌تازه‌کار، چالش‌های آموزشی، چالش‌های مدیریتی، چالش‌های اجتماعی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مسائل آموزشی
دریافت: 1403/6/31 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار: 1403/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rezazadeh S, islami E. Examining the experiences of novice first grade elementary teachers in Mahabad city regarding the challenges of teaching in the first year. 3 2024; 1 (72)
URL: http://isoedmag.ir/article-1-406-fa.html

رضازاده سروه، اسلامی ادریس. بررسی تجارب معلمان تازه‌کار پایه اول ابتدایی شهرستان مهاباد در باب چالش های تدریس در سال اول. 1. 1403; 1 (72)

URL: http://isoedmag.ir/article-1-406-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 72 - ( بهار و تابستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4714