پژوهش حاضر با هدف بررسی کتابهای درسی هدیههای آسمانی دوره ابتدایی از نظر توجه به مؤلفههای هوش هیجانی انجام شده است. جامعه آماری شامل کتابهای هدیههای آسمانی پایه دوم تا ششم(چاپ1402) بوده است و با توجه به ماهیت موضوع تحقیق نمونه گیری انجام نشد و همه جامعه آماری بررسی گردید. ابزار پژوهش فهرست وارسی تحلیل محتوای محقق ساخته بود که برای تعیین روایی ابزار، از روش روایی صوری و محتوایی و برای تعیین پایایی از روش بازآزمایی استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که در کتابهای هدیههای آسمانی دوره ابتدایی به مؤلفههای «روابط بین فردی» با 413 فراوانی(2/40درصد)، «خودآگاهی هیجانی» با 160فراوانی(5/15درصد)، «خرسندی» با 88 فراوانی(6/8درصد)، «مسؤلیت پذیری» با 85 فراوانی(3/8درصد)، «خودشکوفایی» با58 فراوانی(6/5 درصد)، «حرمت خود» با 46 فراوانی(5/4درصد) بیشترین توجه شده و به مؤلفههای «خودابرازی» و «همدلی» هر کدام با29 فراوانی(8/2درصد)، «تحمل فشار روانی» با 26 فراوانی(5/2درصد)، «کنترل تکانش» با 22 فراوانی(1/2درصد)، «خوش بینی» با 19 فراوانی(8/1درصد)،« واقع گرایی» با 17 فراوانی(6/1درصد)، «حل مسأله» با 15 فراوانی(4/1درصد)، «انعطاف پذیری» با 10 فراوانی(97/0درصد)، استقلال با 9 فراوانی(87/0 درصد)، توجه کمتری شده است