این پژوهش با هدف بررسی رابطه ی باورهای معرفت شناختی، فلسفههای آموزشی با تلفیق فناوریدر کلاس درس معلمانمرد مقطع متوسطه شهر همداندر سال تحصیلی 1400-1401 انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی معلمان مرد مقطع متوسطه شهر همدان بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 186 نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه باورهای معرفت شناختی شومر (1990)، پرسشنامه فلسفههای آموزشی (سادکر، 2014) و پرسشنامه تلفیق فناوری اشمیت و همکاران(2009) بود. یافته ها در خصوص رابطهی بین باورهای معرفت شناختی نشان داد بین مولفهی ساده بودن دانش، توانایی ذاتی یادگیری، یادگیری سریع و خاص بودن دانش تلفیق فناوری در کلاس درس رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد؛ اما بین قطعیت دانش با تلفیق فناوری در کلاس رابطه معنی داری وجود ندارد. در خصوص رابطهی بین فلسفه های آموزشی معلمان با تلفیق فناوری آنها در کلاس درس نیز یافته ها نشان داد بین خرده مولفهی پیشرفت گرایی و وجود گرایی با تلفیق فناوری رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد؛ اما بین خرده مولفه ی پایدارگرایی، ضرورت گرایی و بازسازی گرایی با تلفیق فناوری رابطه معنی داری وجود ندارد. همچنین مشخص شد مولفهی توانایی ذاتی یادگیری از خرده مولفه های مربوط به باورهای معرفت شناختی و وجود گرایی و نیز ضرورت گرایی از خرده مولفههای مربوط به فلسفههای آموزشی میتوانند به طور مثبت و معنیداری تلفیق فناوری توسط معلمان در کلاس درس را پیش بینی کنند.
Shafiei G, pourjamshidi M. Investigating the relationship between epistemological beliefs, educational philosophies and teachers' technology integration in the classroom. 3 2023; 1 (70) :35-44 URL: http://isoedmag.ir/article-1-335-fa.html
شفیعی غلامرضا، پورجمشیدی مریم. بررسی رابطه ی باورهای معرفت شناختی، فلسفه های آموزشی با تلفیق فناوری معلمان در کلاس درس. 1. 1402; 1 (70) :35-44