[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 70 - ( بهار و تابستان 1402 ) ::
جلد 1 شماره 70 صفحات 44-35 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه ی باورهای معرفت شناختی، فلسفه های آموزشی با تلفیق فناوری معلمان در کلاس درس
غلامرضا شفیعی ، مریم پورجمشیدی
دانشگاه بوعلی سینا
چکیده:   (352 مشاهده)

این پژوهش با هدف بررسی رابطه ­ی باورهای معرفت شناختی، فلسفه­های آموزشی با تلفیق فناوری در کلاس درس معلمان مرد مقطع متوسطه شهر همدان در سال تحصیلی 1400-1401 انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی معلمان مرد مقطع متوسطه شهر همدان بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، 186 نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ­ها شامل پرسشنامه باورهای معرفت شناختی شومر (1990)، پرسشنامه فلسفه­های آموزشی (سادکر، 2014) و پرسشنامه تلفیق فناوری اشمیت و همکاران(2009) بود. یافته ها در خصوص رابطه­ی بین باورهای معرفت شناختی نشان داد بین مولفه­ی ساده بودن دانش، توانایی ذاتی یادگیری، یادگیری سریع و خاص بودن دانش تلفیق فناوری در کلاس درس رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد؛ اما بین قطعیت دانش با تلفیق فناوری در کلاس رابطه معنی داری وجود ندارد. در خصوص رابطه­ی­ بین فلسفه­ های آموزشی معلمان با تلفیق فناوری آنها در کلاس درس نیز یافته ­ها نشان داد بین خرده مولفه­ی پیشرفت گرایی و وجود گرایی با تلفیق فناوری رابطه مثبت و معنی­داری وجود دارد؛ اما بین خرده مولفه­ ی پایدارگرایی، ضرورت گرایی و بازسازی گرایی با تلفیق فناوری رابطه معنی ­داری وجود ندارد. همچنین مشخص شد مولفه­ی توانایی ذاتی یادگیری از خرده مولفه ­های مربوط به باورهای معرفت شناختی و  وجود گرایی و نیز ضرورت گرایی از خرده مولفه­های مربوط به فلسفه­های آموزشی می­توانند به طور مثبت و معنی­داری تلفیق فناوری توسط معلمان در کلاس درس را پیش بینی کنند.
 
واژه‌های کلیدی: باورهای معرفت شناختی، فلسفه های آموزشی، تلفیق فناوری، معلمان
متن کامل [PDF 1602 kb]   (125 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مسائل آموزشی
دریافت: 1402/12/18 | پذیرش: 1402/2/10 | انتشار: 1402/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shafiei G, pourjamshidi M. Investigating the relationship between epistemological beliefs, educational philosophies and teachers' technology integration in the classroom. 3 2023; 1 (70) :35-44
URL: http://isoedmag.ir/article-1-335-fa.html

شفیعی غلامرضا، پورجمشیدی مریم. بررسی رابطه ی باورهای معرفت شناختی، فلسفه های آموزشی با تلفیق فناوری معلمان در کلاس درس. 1. 1402; 1 (70) :35-44

URL: http://isoedmag.ir/article-1-335-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 70 - ( بهار و تابستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4710