هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر ارتباط معلم و دانش آموز از دیدگاه معلمان طبق رویکرد پدیدارشناسانه میباشد. ارتباط کیفی و مطلوب بین معلم و دانشآموز صرفا یک کنش و واکنش ساده و یک جانبه نیست، بلکه تبادل دو سویه و کاملی است که در بستری از عوامل موثر بر آن شکل میگیرد و ساخته میشود. روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی میباشد. مصاحبه نیمه ساختاریافته با 12 نفر از معلمان مقطع ابتدایی(7 زن و 5 مرد) مدارس دولتی شهرستان ساری ناحیه1 که به صورت هدفمند انتخاب شدند، در سال تحصیلی 1400-1401 انجام شد. بر مبنای یافته های این مطالعه، سه عامل ویژگی های معلم، ویژگی های دانش آموز و عوامل بیرونی جز عوامل موثر بر ارتباط معلم و شاگرد محسوب میشوند که هر کدام از عوامل از چند مقوله تشکیل شدهاند. ویژگی های معلم شامل(ویژگی شخصیتی معلم، نحوه برخورد و سبک ارتباطی، دانش و جایگاه علمی معلم، سبک کلاسداری معلم و انگیزه معلم)، ویژگی های دانش آموز شامل( ویژگی شخصیتی دانش آموز، وضعیت تحصیلی دانش آموز، مهارت های زندگی و پیوندجویی و نیاز پیوندجویی و تعلق) و عوامل بیرونی نیز شامل( خانواده، امکانات مدرسه و تامین نیازهای دانش آموز) میباشد.
Enayati Shabkalai M, Bagheri Dadokolai M. Factors affecting teacher-student communication from the teachers' point of view: a phenomenological study. 3 2023; 1 (70) :181-195 URL: http://isoedmag.ir/article-1-278-fa.html
عنایتی شبکلایی مریم، باقری دادوکلایی محمد. عوامل موثر بر ارتباط معلم و دانشآموز از دیدگاه معلمان: یک مطالعه پدیدارشناسانه. 1. 1402; 1 (70) :181-195