[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 70 - ( بهار و تابستان 1402 ) ::
جلد 1 شماره 70 صفحات 195-181 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل موثر بر ارتباط معلم و دانش‌آموز از دیدگاه معلمان: یک مطالعه پدیدارشناسانه
مریم عنایتی شبکلایی ، محمد باقری دادوکلایی
دانشگاه تهران
چکیده:   (330 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر ارتباط معلم و دانش آموز از دیدگاه معلمان طبق رویکرد پدیدارشناسانه می‌باشد. ارتباط کیفی و مطلوب بین معلم و دانش‌آموز صرفا یک کنش و واکنش ساده و یک جانبه نیست، بلکه تبادل دو سویه و کاملی است که در بستری از عوامل موثر بر آن شکل می‌گیرد و ساخته می‌شود. روش پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی می‌باشد. مصاحبه نیمه ساختاریافته با 12 نفر از معلمان مقطع ابتدایی(7 زن و 5 مرد) مدارس دولتی شهرستان ساری ناحیه1 که به صورت هدفمند انتخاب شدند، در سال تحصیلی 1400-1401 انجام شد. بر مبنای یافته های این مطالعه، سه عامل ویژگی های معلم، ویژگی های دانش آموز و عوامل بیرونی جز عوامل موثر بر ارتباط معلم و شاگرد محسوب می‌شوند که هر کدام از عوامل از چند مقوله تشکیل شده‌اند. ویژگی های معلم شامل(ویژگی شخصیتی معلم، نحوه برخورد و سبک ارتباطی، دانش و جایگاه علمی معلم، سبک کلاسداری معلم و انگیزه معلم)، ویژگی های دانش آموز شامل( ویژگی شخصیتی دانش آموز، وضعیت تحصیلی دانش آموز، مهارت های زندگی و پیوندجویی و نیاز پیوندجویی و تعلق) و عوامل بیرونی نیز شامل( خانواده، امکانات مدرسه و تامین نیازهای دانش آموز) می‌باشد.
 
واژه‌های کلیدی: ارتباط موثر، معلم، دانش آموز، پدیدارشناسانه
متن کامل [PDF 1320 kb]   (113 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مسائل آموزشی
دریافت: 1402/6/15 | پذیرش: 1402/2/10 | انتشار: 1402/2/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Enayati Shabkalai M, Bagheri Dadokolai M. Factors affecting teacher-student communication from the teachers' point of view: a phenomenological study. 3 2023; 1 (70) :181-195
URL: http://isoedmag.ir/article-1-278-fa.html

عنایتی شبکلایی مریم، باقری دادوکلایی محمد. عوامل موثر بر ارتباط معلم و دانش‌آموز از دیدگاه معلمان: یک مطالعه پدیدارشناسانه. 1. 1402; 1 (70) :181-195

URL: http://isoedmag.ir/article-1-278-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 70 - ( بهار و تابستان 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710