گروه آمار دانشکده ریاضی آمار و علوم کامپیوتر دانشگاه سیستان و بلوچستان زاهدان ایران
چکیده: (461 مشاهده)
هدف از اجرای این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش یادگیری معکوس بر امید به تحصیل و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان پسر دوره متوسطه اول (پایه هفتم) در درس علوم تجربی شهر بیرجند بود. روش پژوهش، نیمه آزمایشی با پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش عبارت بود از تمامی دانش آموزان پسر دوره متوسطه اول (پایه هفتم) شهر بیرجند در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱. از میان جامعه آماری تعداد ۳۴ دانش آموز پایه هفتم به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب، و همگی به روش تصادفی در قالب دو گروه آزمایش (۱۷ نفر) و گواه (۱۷ نفر) جایی داده شدند. به گروه آزمایش، آموزش یادگیری معکوس طی ۹ جلسه ۶۰ دقیقه ای به شکل گروهی آموزش داده شد. به منظور جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ (۱۳۹۱) و سرزندگی تحصیلی حسین چـاری و دهقـانی زاده (1391) استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش یادگیری معکوس بر امید به تحصیل و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان در درس علوم تجربی موثر است (p<0/01)، به عبارت دیگر میانگین امید به تحصیل و سرزندگی تحصیلی گروه آزمایش در پس آزمون بهبود معناداری داشته است. بر مبنای نتایج این پژوهش پیشنهاد می شود که دبیران درس علوم تجربی در کنار آموزش سنتی، از آموزش یادگیری معکوس جهت تقویت و بهبود متغیرهای تحصیلی چون: امید به تحصیل و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان استفاده نمایند.
Saneitabass M, Saneitabass K, Gavahi Z. Investigating the effectiveness of reverse learning education on the academic hope and academic vitality of first secondary school boys in experimental sciences. 3 2022; 2 (69) :125-134 URL: http://isoedmag.ir/article-1-241-fa.html
صانعی طبس منیژه، صانعی طبس خدیجه، گواهی زهرا. بررسی اثربخشی آموزش یادگیری معکوس بر امید به تحصیل و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان پسر دوره متوسطه اول در درس علوم تجربی. 1. 1401; 2 (69) :125-134