پژوهش حاضر باهدف تاثیر سبک دلبستگی برتنظیم هیجان بانقش میانجی سبک هویت انجام شد.روش پژوهش توصیفی واز نوع تحلیل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهرکاشاندرسال تحصیلی1401-1400 بودند،که500نفر به روش خوشهای تصادفی انتخاب شدند. داده ها براساس سه پرسشنامه سیاهه تنظیم هیجانی Gross & Jan(2003)،مقیاس سبک هویت(6G-ISI)وپرسشنامه سبک دلبستگی Collinsand Reid( 1990) ، جمع آوری شد.دادهها به روش مدل یابی معادلات ساختاری و بااستفاده از نرم افزار لیزرل ۸.۸ و26 spss. تجزیه وتحلیل گردید.براساس نتایج سبک دلبستگی ایمن در سطح معنیداری 01/0 سبک دلبستگی اجتنابی در سطح معنیداری 05/0 ، سبک دلبستگی دوسوگرا در سطح معنیداری 01/0 ، به صورت مستقیم تنظیم هیجان را پیش بینی کردند. از بین سه دلبستگی، سبک دلبستگی ایمن در سطح معنیداری01/0 ، با میانجی گری سبک های هویت تنظیم هیجان را پیش بینی کرد. سبک هویتی اطلاعاتی در سطح معنیداری 01/0 ، سبک هویتی سردرگم در سطح معنیداری 05/0 ، به صورت مستقیم تنظیم هیجان را پیش بینی کردند. از بین سه دلبستگی، فقط سبک دلبستگی ایمن در سطح معنیداری01/0 ، نقش معنی داری در پیش بینی سبک هویتی هنجاری داشت.با توجه به نتایج این مطالعه، تنظیم هیجانیکی از مهمترین سازههای روانشناسی تربیتی و عامل مهمی در تعیین سلامت روانی وداشتنعملکرد موفق درتحصیل است که عوامل مؤثر بر تنظیم هیجان و پیشایندهای آن شناسایی بایدشود. برنامهریزی جهتآموزش وبرگزاری کارگاههای آموزشی دراین زمینه در مدارس برای دانش آموزان پیشنهاد می شود.
chini F, Tabarraie R, Mirzahosseini H. The effect of attachment style on emotion regulation of identity style in adolescents. 3 2022; 1 (68) :129-153 URL: http://isoedmag.ir/article-1-229-fa.html
چینی فرح دخت، تبرائی رامین، میرزاحسینی حسن. بررسی تاثیر سبکدلبستگیبرتنظیمهیجان بامیانجیگری سبکهویت در نوجوانان. 1. 1401; 1 (68) :129-153