[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 1، شماره 68 - ( بهار و تابستان 1401 ) ::
جلد 1 شماره 68 صفحات 153-129 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر سبک‌دلبستگی‌برتنظیم‌هیجان بامیانجی‌گری سبک‌هویت در نوجوانان
فرح دخت چینی ، رامین تبرائی ، حسن میرزاحسینی
دانشگاه آزاد
چکیده:   (252 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف تاثیر سبک دلبستگی برتنظیم هیجان بانقش میانجی سبک هویت انجام شد. روش پژوهش توصیفی‌ واز نوع تحلیل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر‌کاشان‌درسال تحصیلی1401-1400 بودند،که500نفر  به روش خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. داده ها براساس سه پرسشنامه سیاهه تنظیم هیجانی Gross & Jan (2003)،مقیاس سبک هویت(6G-ISI)وپرسشنامه سبک دلبستگی Collins and Reid ( 1990) ، جمع آوری شد. داده‌ها به روش مدل یابی معادلات ساختاری و بااستفاده از نرم افزار لیزرل ۸.۸ و26 spss. تجزیه وتحلیل گردید.براساس نتایج سبک دلبستگی ایمن در سطح معنی‌داری 01/0 سبک دلبستگی اجتنابی در سطح معنی‌داری 05/0 ، سبک دلبستگی دوسوگرا در سطح معنی‌داری 01/0 ، به صورت مستقیم تنظیم هیجان را پیش بینی کردند. از بین سه دلبستگی، سبک دلبستگی ایمن در سطح معنی‌داری01/0 ، با میانجی گری سبک های هویت تنظیم هیجان را پیش بینی کرد. سبک هویتی اطلاعاتی در سطح معنی‌داری 01/0 ، سبک هویتی سردرگم در سطح معنی‌داری 05/0 ، به صورت مستقیم تنظیم هیجان را پیش بینی کردند.   از بین سه دلبستگی، فقط سبک دلبستگی ایمن در سطح معنی‌داری01/0 ، نقش معنی داری در پیش بینی سبک هویتی هنجاری داشت.با توجه به نتایج این مطالعه، تنظیم هیجان‌یکی از مهمترین سازه‌های روانشناسی تربیتی و عامل مهمی در تعیین سلامت ‌‌ روانی وداشتن‌عملکرد موفق در‌‌تحصیل است که عوامل مؤثر بر تنظیم هیجان و پیشایندهای آن شناسایی بایدشود. برنامه‌ریزی جهت‌آموزش وبرگزاری کارگاههای آموزشی دراین زمینه در مدارس برای دانش آموزان  پیشنهاد می شود.

 
واژه‌های کلیدی: سبک هویت، سبک دلبستگی، تنظیم هیجان، نوجوانان
متن کامل [PDF 4003 kb]   (167 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان‌شناسی تربیتی
دریافت: 1401/12/17 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1402/9/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

chini F, Tabarraie R, Mirzahosseini H. The effect of attachment style on emotion regulation of identity style in adolescents. 3 2022; 1 (68) :129-153
URL: http://isoedmag.ir/article-1-229-fa.html

چینی فرح دخت، تبرائی رامین، میرزاحسینی حسن. بررسی تاثیر سبک‌دلبستگی‌برتنظیم‌هیجان بامیانجی‌گری سبک‌هویت در نوجوانان. 1. 1401; 1 (68) :129-153

URL: http://isoedmag.ir/article-1-229-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 68 - ( بهار و تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت Journal of research on Issues of Education
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 35 queries by YEKTAWEB 4700