بررسی اثربخشی نمایش درمانی بر انعطاف پذیری روانشناختی و توانایی حرکتی کودکان معلول جسمی و ذهنی
|
یاشلی علیزاده، هادی فرهادی، فرامرز ملکیان |
|
|
چکیده: (393 مشاهده) |
هدف پژوهش فوق بررسی اثربخشی نمایش درمانی بر انعطافپذیری روانشناختی و توانایی حرکتی کودکان معلول جسمیبود.جامعه آماری پژوهش، کودکان معلول بهزیستی شهر تهران در سال 1398 بود. افراد حاضر در این پژوهش با استفاده از نمونهگیری در دسترس30 نفر انتخاب شدند که در دو گروه 15 نفر قرار گرفتند.گروه آزمایش تحت مداخله نمایش درمانی به صورت گروهی در طی 12 جلسه یک ساعته قرار گرفتند. قبل و بعد از درمان، هر دو گروه به پرسشنامه مقیاس انعطافپذیری روان شناختی بوند و بانس و مقیاس رشد حرکتی لینکلن اوزرتسکی پاسخ دادند. دادهها با استفاده از کواریانس تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد نمایش درمانی بر افزایش انعطافپذیری روانشناختی و مهارت حرکتی کودکان معلول تأثیر معنی دار داشته است (0.05>P). همچنین نتایج فرضیات فرعی پژوهش نشان داد که برونداد تحلیل کوواریانس تک متغیره برای همه مولفههای مهارت حرکتی و انعطافپذیری روانشناختی بین دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد. |
|
واژههای کلیدی: نمایش درمانی، معلول جسمی، مهارت های حرکتی، انعطاف پذیری روانشناختی |
|
متن کامل [PDF 475 kb]
(222 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
برنامه دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1400/1/10 | انتشار: 1400/1/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|