:: دوره 1، شماره 56 - ( 4-1396 ) ::
جلد 1 شماره 56 صفحات 62-39 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی فرصتهای برابر شغلی در سازمان آموزش‌وپرورش
چکیده:   (180 مشاهده)
ن پژوهش با هدف بررسی فرصت های برابر شغلی در سازمان آموزش و پرورش انجام شد. رویکرد پژوهش توصیفی تحلیلی بوده و به طور کلی جامعه‌ی آماری شامل سه جامعه‌ی اصلی از معلمان، مشتمل بر معلمان 1تا 4 سال و 5 تا 30 سال مشغول به خدمت آموزش و پرورش منطقه 2 شهر سنندج و همچنین معلمان بازنشستهی 5 سال اخیر آموزش و پرورش منطقه 2 شهر سنندج بوده که با استفاده از جدول مورگان تعداد نمونه در این بخش از پژوهش برای جامعه‌های نمونه به ترتیب285 برای دانشجو-معلمان، 137 نفر تازه استخدام شده (1 تا 4 سال)، 338 نفر در ضمن اشتغال (5 تا30) و 140 نفر (بازنشسته) تعیین شد. روش نمونهگیری در این مرحله تصادفی طبقهای و روش جمع‌آوری داده‌ها خوشهای چندمرحلهای بود.. ابزار پژوهشی حاضر یک پرسشنامهی محقق ساخته بوده که مشتمل بر 5 مولفهی حقوق و مزایا، ارتقاء شغلی، محدودیتهای شغلی، مسئولیت شغلی و مسائل برونسازمانی شغلی که در قالب 56 گویه طراحی گردیده است. روایی پرسشنامه به کمک آزمون CVR مورد تایید صاحب نظران قرار گرفته است و محقق در جهت پایایی پژوهش نیز از آزمون آلفای کرونباخ استفاده نموده است، که مقدار 80/. مورد تایید قرار گرفته است. در نهایت برای داده‌های آماری سه جامعه‌ی معلمان نیز با توجه به نرمال بودن داده‌های پژوهش(کجی مثبت و منفی) از آزمون تی تک تکنمونهای، فریدمن، تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی جهت تأیید یا رد فرضیهها‏، استفاده به عمل آمد. نتایج پژوهش ضمن تایید مولفههای نام برده در جهت تعیین میزان برابری در سازمان، نشان بر موافقت کلی سه گروه معلمان نام برده بر وجود نابرابری شغلی در سازمان خود دارد. این موافقت با توجه به مولفه‌های اصلی پژوهش در زمینهی میزان اولویت به هر یک از زمینههای برابری شغلی در سازمان، در سه گروه دارای تفاوتهای نسبی می‌باشد.
واژه‌های کلیدی: فرصت های شغلی# برابری شغلی#معلمان مدارس#
متن کامل [PDF 514 kb]   (31 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه
دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1396/1/10 | انتشار: 1396/1/10


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 56 - ( 4-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها