:: دوره 1، شماره 68 - ( بهار و تابستان 1401 ) ::
جلد 1 شماره 68 صفحات 177-155 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی اثربخشی دوره های آموزشی الکترونیکی توانمندسازی معلمان دوره ابتدایی شهرستان قزوین بر اساس مدل کرک پاتریک
شادی افراز
دانشگاه تهران
چکیده:   (372 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی دوره­ های آموزشی برگزارشده برای معلمان براساس مدل کرک پاتریک انجام شده ­است. جامعه پژوهش، کلیه افراد شرکت­ کننده در دوره ­های آموزشی مذکور است و درنهایت، 123 نفر که در طی سال 1399-1400 در دوره ­ها شرکت کرده­اند از طریق روش نمونه ­گیری تصادفی ساده، به­ عنوان نمونه انتخاب شده ­اند. این تحقیق از حیث نحوه گردآوری داده ­ها، توصیفی، از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ کارکرد، ارزشیابی است. برای گردآوری اطلاعات در سطح اول، از فرم ارزیابی سطح واکنش، در سطح دوم و سوم برای ارزشیابی یادگیری و رفتار از پرسشنامه استفاده شده ­است. به ­منظور تجزیه و تحلیل داده­ های به ­دست ­آمده از آزمون t تک نمونه­ ای استفاده شده­است. یافته­ های تحقیق حاکی از این بود که در هر چهار سطح واکنش، یادگیری، رفتار و نتایج، اثربخشی مطلوب وجود نداشته­ است و اهم دلایل این امر، عدم انجام نیازسنجی برای دوره ­های مزکور، تسلط ­نداشتن اساتید دوره ­ها بر محتوا و روش تدریس، نداشتن توجه و معیارهای صحیح برای جذب اساتید دوره­ ها، نبود انگیزه در معلمان برای مشارکت موثر در دوره ­ها و حضور صرفا جهت دریافت گواهی و مدرک و عدم توجه به محتوای مفید و کاربردی در دوره­ ها است.  
 
واژه‌های کلیدی: سازمان، سطوح ارزشیابی
متن کامل [PDF 1866 kb]   (148 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: برنامه ریزی آموزشی
دریافت: 1402/1/6 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1402/9/12


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 68 - ( بهار و تابستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها