:: دوره 1، شماره 65 - ( 1-1400 ) ::
جلد 1 شماره 65 صفحات 37-25 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر هوش معنوی بر درگیری شغلی با میانجی گری ذهنیت فلسفی کارکنان آموزش و پرورش ناحیه دو شهر خرم آباد
مسلم قبادیان، اکبر رضایی فرد، حافظ پادروند
چکیده:   (168 مشاهده)
هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر هوش معنوی بر درگیری شغلی با میانجی گری ذهنیت فلسفی کارکنان آموزش و پرورش ناحیه دو شهر خرم آباد در سال 1400-1399 بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کارکنان آموزش و پرورش ناحیه 2 شهر خرم آباد بود. از میان جامعه آماری تعداد 165 نفر از کارکنان مرد (۱۰۳) و زن (۶۲) آموزش و پرورش بر اساس جدول مورگان به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده­ها از پرسشنامه استاندارد درگیری شغلی کانونگو(1982)، ذهنیت فلسفی کمیلی اصل(1381) و پرسشنامه استاندارد هوش معنوی کینگ (2008) استفاده شد. داده های پژوهش توسط نرم افزار SPSS21 و LISREL 8.54 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، جهت تحلیل داده ها از آزمون معادلات ساختاری به روش تحلیل مسیر استفاد شد. یافته­ها: یافته­های پژوهش نشان داد، هوش معنوی بر ذهنیت فلسفی کارکنان تاثیر مستقیم و معناداری دارد. بین ذهنیت فلسفی بر درگیری شغلی کارکنان تاثیر مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش حاکی از تاثیر غیر مستقیم معنادار هوش معنوی بر درگیری شغلی کارکنان با میانجی­گیری ذهنیت فلسفی بود. با توجه به نتایج مطالعه و ارتباط درگیری شغلی با هوش معنوی و ذهنیت فلسفی کارکنان و با توجه به اکتسابی بودن هوش معنوی و ذهنیت فلسفی پیشنهاد می­گردد که مدیران سازمان موانع کسب هوش معنوی و ذهنیت فلسفی را شناسایی و از بین برداشته و شرایط را برای رشد آنها فراهم کنند و با برگزاری کلاس­های آموزشی مرتبط در این زمینه و با آموزش راههای عملی تقویت هوش معنوی و ذهنیت فلسفی، به قابلیت­های کارکنان افزوده و در جهت ارتقای درگیری شغلی و عملکرد آنان گام بردارند.
واژه‌های کلیدی: هوش معنوی، درگیری شغلی، ذهنیت فلسفی، کارکنان آموزش و پرورش
متن کامل [PDF 670 kb]   (63 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه
دریافت: 1401/1/18 | پذیرش: 1400/1/10 | انتشار: 1400/1/10


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 65 - ( 1-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها